Liever luisteren? Klik dan hier.
Hallo, welkom bij de Podcast Queen podcast. Dé podcast voor gedreven ondernemers die hun podcast willen starten laten groeien en inzetten als marketing kanaal. Ik ben Mounya Dahma, jouw gastvrouw, podcastmanager en eigenaar van Podcast Queen. En in deze podcast help ik je om van jouw podcast een succes te maken. Laten we beginnen!
Ik had laatst een gesprek met een ondernemer, een business coach die dus zelf ook ondernemers coacht om hun bedrijf te laten groeien en zichzelf te laten groeien, en zij overwoog om een podcast te starten. En daar kwamen we over in gesprek omdat ik natuurlijk podcast manager ben en zij deelde met mij de reden waarom ze het niet heeft gedaan tot nu toe. En dat was dat ze zich afvroeg: waarom zouden mensen nog bij mij in één op één traject aanschaffen als ze ook gewoon mijn podcast kunnen luisteren? Kortom, geef ik niet teveel gratis waarde weg in zo'n podcast? En hoe gaat mij dat klanten opleveren in plaats van klanten kosten? Dus dat is de inspiratie voor de aflevering van vandaag. We gaan het hebben over gratis waarde weggeven in jouw podcast.
En wat is te veel gratis waarde? En hoe kan je ervoor zorgen dat het juist klanten oplevert in plaats van klanten gaat kosten omdat ze al genoeg hebben aan het luisteren van jouw podcast? Herken jij dit nou? Luister dan even verder, herken je het niet? Top, misschien kan je er toch nog wat inspiratie uithalen.
Het eerste wat in mij opkomt toen zij mij die vraag stelde en toen ik er later nog over nadacht voor deze aflevering was: mensen kopen van mensen. Wanneer jij een podcast maakt waarin je jezelf bent zoals je altijd bent, en jezelf laat zien als de persoon die jij bent, dan leren luisteraars jou kennen. Zeker wanneer ze meerdere afleveringen luisteren van jouw kast. En je deelt ook jouw waarde, dus je deelt jouw kennis, jouw expertise, hoe jij naar dingen kijkt, jouw meningen, jouw visie. En daardoor, zeker wanneer ze meerdere afleveringen luisteren, ga jij als eerste top of mind zijn wanneer ze denken aan iemand die hun kan helpen.
Dus in het geval van deze business coach. Stel dat ik naar haar podcast luister en ik luister af en toe een aflevering gedurende een aantal maanden. En stel maar dat ik op een gegeven moment merk dat ik tegen dingen aanloop in mijn bedrijf en dat ik overweeg om misschien iets van ondersteuning of coaching daarin te zoeken. Wie denk je dan dat ik eerder denk aan de coach die ik net heb gegoogeld of aan de coach waar ik al maanden podcast van luister en waarvan ik denk Dat vind ik echt een leuk mens. En ik vind het fijn om naar haar te luisteren. Ik heb veel aan haar ideeën en inzichten. Ik denk aan die tweede. Zelfs al heb ik misschien al een aantal van haar tips en adviezen toegepast en die hebben mij verder gebracht, maar niet zo ver als ik wil zijn. Gaat dat mij dan vertellen 'dan moet ik dus niet bij haar komen'? Of gaat het mij zeggen 'jeetje als zij met zo'n podcast met zo'n korte aflevering en met de beperkte waarde die ze daarin al levert mij al een stukje verder heeft geholpen, wat kan ze dan wel niet doen als ik een op een met haar ga werken'?
Dus het stukje jou al leren kennen, top of mind zijn, het stukje gunfactor krijgen, Dat speelt echt een belangrijke rol wanneer je een podcast hebt en dat gaat jou klanten opleveren op termijn. Dus de angst dat je te veel waarde deelt en dat daarom mensen niet verder komen dan je podcast is denk ik niet zo heel reëel. Ik denk ook niet dat jij in een podcast aflevering de diepte in kan gaan en de waarde kan leveren die je zal doen wanneer jij bijvoorbeeld een op een met iemand werkt. Mocht je dat wel kunnen, dan is dat natuurlijk een overweging waard. Om na te denken of je dat ook zou moeten doen.
Daarnaast wanneer jij je wilt positioneren als expert. Als jij wilt dat mensen jou zien als de persoon waar ze naartoe moeten gaan wanneer ze meer willen weten over dit specifieke onderwerp of daar ondersteuning bij willen, dan zul je een soort van moeten bewijzen dat jij ook daadwerkelijk de expert bent. En dan is het niet voldoende om met wat loze termen te gaan strooien om een goede website te hebben.
Want mensen willen resultaten zien, die willen het liefst reviews en dergelijke zien natuurlijk, dat werkt altijd heel goed. Maar ze willen ook een soort voorproefje kunnen krijgen van wat jij nou daadwerkelijk aan waarde biedt. En daar is een podcast dus ook juist heel geschikt voor. Dus bied die waarde ook vooral en geef mensen dat voorproefje, geef ze mensen een beetje dat inzicht in hoe het nou zal zijn om met jou te werken, zodat ze een beetje kunnen inschatten ben jij de persoon voor mij. Heb jij inderdaad die kennis?
Weet jij inderdaad genoeg over dit onderwerp? Dat ik erop kan vertrouwen dat als ik jou ga betalen en met jou ga samenwerken of dit product van jouw aanschaf? Dat mij dat iets gaat opleveren. En daarnaast is het zo dat je door middel van je podcast ook juist die ideale klant die je aan je hoofd hebt heel goed kunt gaan aantrekken omdat jij in jouw podcast niet alleen jouw waarde deelt en jezelf bent maar daarnaast ook nog eens automatisch een soort filter toepast, want mensen die afhaken op de manier waarop jij dingen uitlegt of bespreekt, hoe jij bent als persoon of die afhaken op jouw visie en meningen. Die horen dus sowieso niet bij jou.
Dat is niet jouw ideale klant. Dus is het dan erg dat die mensen de podcast luisteren, die waarde consumeren en denken nou hier heb ik wel genoeg aan of hier kan ik niks veel mee. Nee zouden er mensen tussen kunnen zitten die denken zo dit heeft mij zoveel inzicht en en informatie opgeleverd Ik kan hier zelf mee verder? Tuurlijk, dat zal gebeuren. En heb je die mensen dan als klant verloren?
Wellicht, maar er kunnen twee dingen gebeuren. Één. Ze komen later terug, dus ze gaan eerst zelf aan de slag. Ze komen tot op een bepaald punt en dan lopen ze tegen een plafond aan. En dan gaan ze toch denken: hé, ik kan bij haar of bij hem verder werken aan dit probleem of aan deze groeistrategie of noem maar op.
Want ik heb al zoveel gehad aan die podcast en ik ken jou en ik ben blij met jou alleen al door de alle waarden die hem al hebt gegeven Dus dat zou kunnen gebeuren dat ze terugkomen.
Of ze komen niet terug, maar ze hebben zelf al aan jouw podcast gehad dat ze hun mond-tot-mond-op-reclame gaan geven. Dat ze anderen jouw podcast afleveringen doorgaan sturen, jou gaan aanbevelen en dat is ook super waardevol. Op die manier trek jij weer nieuwe potentiële klanten aan. En misschien gaat die ene klant die afhaakt omdat die al genoeg waarde heeft gehaald uit jouw podcast jou wel drie nieuwe klanten opleveren die wel betalen voor jouw diensten of voor jouw kennis. Dus kortom, het is niet zo simpel als het lijkt.
Ik moet gelijk ook een beetje denken. Het is een beetje een gedachte sprong, maar aan bedrijven of mensen die geen prijzen plaatsen op hun web site.
Dus je overweegt een dienst af te nemen, social media marketing of zo. En je gaat kijken op hun website en natuurlijk alles ziet er goed uit en het klinkt heel goed en ze kunnen alles voor je betekenen. Maar als je dan wil weten: oké, wat kost dat nou? En wat zijn nou de exacte resultaten die je voor die prijs aan mij gaat bieden? Dan staat er geen prijs, dan staat er prijs op aanvraag of je kunt een offerte aanvragen, prijs op maat. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik haak daarop af. Ik vind het verdacht. Ik denk: Goh, waarom noem jij die prijs niet? Betekent dat dan misschien dat jij heel erg duur bent? En misschien kan ik dat dan helemaal niet betalen? Bovendien, ik heb helemaal geen zin om die extra stap te moeten zetten, om uit te vogelen wat het zou kosten als ik met jou in zee ga nog voordat ik überhaupt heb besloten of ik dat wil.
Dat doet me dus een beetje denken aan dat stukje waarde delen in je podcast. Want het is net als die prijs delen, door in jouw podcast al waarde te delen, help je mensen om die keuze maken om met jou te gaan samenwerken. Wanneer jij het houdt op een website en af en toe een social media post dan moeten ze maar een beetje gaan gokken of het waard is om tijd en energie te steken om met jou contact op te nemen en kennismakingsgesprek in te plannen of iets dergelijks. De waarde die jij deelt die helpt ze juist die keus te maken om eventueel klant bij jou te worden, net zoals dat je je prijs op je website zet.
Heb je die prijs nou niet op je website? Dat is niet mijn expertise, maar ik zou waarschijnlijk geen klant bij jou worden, want ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben.
Ieder mens is uniek, ieder bedrijf is ook uniek. En zeker als je met mensen werkt zoals bijvoorbeeld coach waar ik in het begin van deze aflevering over sprak, dan is ook geen enkel traject hetzelfde. Het gaat altijd om een unieke situatie tussen jou en je klant. En wat daaruit komt, welke magie daar ontstaat. En dat kan je niet weggeven in een podcast.
Net zoals dat ik in deze podcast een heleboel tips over podcasten voor ondernemers ga delen, maar ze zijn niet altijd één op één toepasbaar op jouw specifieke podcast. Misschien heb jij net een ander doel, net een ander soort bedrijf. Dus je gaat heel veel hebben aan de waarde die ik ga delen in deze podcast en je gaat er hopelijk een hoop inspiratie en tips en motivatie uithalen om jouw podcast te starten en daarna op een groter en hoger niveau te brengen en er klanten uit te halen Maar de échte waarde en de echte magie ligt hem in die één-op-één samenwerking.
Dus zeker wanneer jij één op één met mensen werkt, dan zou ik zeggen: Deel gewoon die waarde, want de magie zit hem in die één op één samenwerking die daarna komt. Wringt er nou toch een beetje. Hoor je mij, luister naar me en denk je: ja, oké. Maar Ik ben toch een beetje bang dat mensen wel genoeg hebben aan de podcast die ik maak. Is dat dan jouw klant wat ik eerder al zei ten eerste? Nee.
En anders kun je ook nog eens overwegen om het een beetje te filteren. En wat mij persoonlijk helpt is om dan te gaan zitten op 'vertel het WAT, maar niet het HOE. Dus je kunt heel veel waarde delen over het WAT, dus bijvoorbeeld die business coach. Dan zou ik me kunnen voorstellen dat die business coach misschien een aflevering maakt over sales. En over de schroom die veel ondernemers voelen bij het doen van salesgesprekken, het hebben van salesgesprekken. Ze kan dan vertellen over de de visie en de inzichten die ze daarover heeft. Hoe staat zij erin? Ze laat haar persoonlijkheid tegelijkertijd zien en horen. Maar ze gaat niet een stappenplan voor jou maken, specifiek voor jouw bedrijf over hoe jij die salesgesprekken beste kunt aanpakken.
Misschien krijg je een grove uitlijn, maar ze gaat niet met jou zitten, één op één, en het voor jou doen en jou vervolgens feedback erop geven. Dus geeft ze dan te veel waarde? Nee, Wat het wel zou kunnen gebeuren is als ze te veel op het hoe gaat zitten, dat mensen het eerst een hele tijd zelf gaan proberen. Dus merk jij dat het bij het het type kennis of ervaring wat je wilt delen in jouw podcast er in zou kunnen sluipen dat je heel erg op de HOE gaat zitten, zet dan bij wijze van spreken een post it post dit voor je neer op je scherm als jij je podcast gaat opnemen met 'wat niet hoe' en focus je daarop.
Maar ik denk dat de belangrijkste boodschap die ik met deze podcast aflevering aan jou wil overbrengen is Je deelt niet te snel, te veel gratis waarde.
Jouw klanten die echt bij jou passen en die met jou verder willen, die gaan juist voor jou kiezen omdat ze jou leren kennen, omdat je jezelf bewijst als expert door juist die waarde te delen, omdat ze alvast een voorproefje kunnen krijgen. En zelfs als zij al genoeg hebben aan die waarde die jij deelt dan worden ze fan want dan zijn ze super blij met jou en dan komen ze of later terug of ze gaan anderen aanbevelen om met jou samen te gaan werken.
Dus kortom, deel gewoon die waarde. Ik ben heel benieuwd welke podcast jij gaat maken. Dank je wel voor het luisteren.
Bedankt dat je luisterde naar de Podcast Queen podcast. Wil je nog veel meer tips krijgen om jouw podcast te laten groeien? Abonneer je dan, zodat je geen nieuwe afleveringen hoeft te missen. En ben je er klaar voor om één op één met mij te werken aan jouw podcast? Zodat je in minder tijd meer uit je podcast gaat halen?
Klik dan op de link in de show notes om een vrijblijvend kennismakingsgesprek bij me in te plannen. Tot de volgende aflevering!