Beluister hier de aflevering van Podcast Queen de podcast:
Hallo, welkom bij de Podcast Queen podcast. Dé podcast voor gedreven ondernemers die hun podcast willen starten, laten groeien en inzetten als marketing kanaal. Ik ben Mounya Dahma. Jouw gastvrouw, podcastmanager en eigenaar van Podcast Queen. En in deze podcast help ik je om van jouw podcast een succes te maken. Laten we beginnen!
Vandaag wil ik het gaan hebben over iets waar veel mensen een beetje bang voor zijn of tegen aanlopen wanneer ze overwegen om een podcast te gaan starten. En dat is de vraag: wat als ik nog geen inspiratie heb? Ik ga een heleboel hele praktische tips met je delen in deze aflevering. Het is niet echt een aflevering waarin het gaat over mijn mening. Maar ik hoop dat je er wat aan gaat hebben want dit is wel iets waar een heleboel mensen zich zorgen om maken.
Want zoals je misschien wel weet, podcasten vergt een lange adem. Dus het helpt wel om dit regelmatig te blijven doen in een vast stramien en om waarde te blijven delen, elke week of elke twee weken of waar jij voor kiest. En dan kan ik me voorstellen dat je gaat denken: oké, Ik weet best wel veel over mijn onderwerp, ik heb er wel ideeën over, ik heb heus wel een paar afleveringen bedacht. Maar op een gegeven moment houdt dat misschien wel een beetje op. En wat nou als ik dus geen inspiratie heb? Of wat nou wanneer ik ga zitten en ik denk vandaag ga ik een podcast opnemen en dan komt er niks. Of niks waarvan ik vind dat het het waard is of het verdient om gepubliceerd te worden. Dus wat kan je dan doen? Wat gaat je hierbij helpen?
Het eerste wat ik je zou willen aanraden is het bijhouden van een onderwerplijst. En doe dat op een plek die voor jou makkelijk beschikbaar is, zoals in je telefoon bijvoorbeeld gewoon een notitie. Want inspiratie komt vaak op de gekste momenten. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik krijg heel vaak inspiratie voor dit soort dingen wanneer ik onder douche sta, dan is het in je telefoon zetten misschien niet direct handig, maar het kan direct als je eruit stapt. Tijdens het wandelen met de hond of wanneer ik gewoon met iets totaal anders bezig ben. Ja, dan komt die inspiratie ineens. Dus schrijf alle onderwerpen die bij je opkomen direct op. En gebruik dat als soort spiekbriefje of inspiratie op momenten dat je een podcast gaat opnemen en je het niet op dat moment zelf al iets hebt bedacht. Ja dat hoeft ook helemaal niet je kunt gewoon die lijst erbij pakken en dan denk je oké oké deze die spreekt mij vandaag wel aan. Ja, ik ga het vandaag over dit onderwerp hebben. Streep hem af en blijf de lijst gewoon aanvullen elke keer wanneer je een idee hebt. Dat zou ik sowieso doen, per definitie, ook wanneer jij nu denkt: ja, die inspiratie is het probleem niet. Die heb ik genoeg. Dan nog is dit heel erg helpend.
Daarnaast zou ik zeggen ga eens nadenken over de vragen die jouw klanten stellen. Of jouw leads die overwegen om met jou te gaan werken. Wat voor vragen krijg jij? Wat staan er bijvoorbeeld in jouw FAQ op je website? Welke vragen krijg je in je DM's? In de gesprekken met je cliënten of je klanten? Wat voor vragen komen daar steeds terug? Al die vragen zijn geschikte onderwerpen voor een podcast. Je kunt ervoor kiezen om een aflevering te maken: de veelgestelde vragen aflevering. Maar je kunt ook per vraag een aflevering maken. Dan heb je er alweer gelijk tien bij bijvoorbeeld. Dus doe dat ook zeker, want als jouw doel is om jouw podcast in te zetten als marketing kanaal en wanneer je daar het liefst bijvoorbeeld nieuwe klanten uit wilt gaan halen of leads, dan zijn dit dus vragen waar een heleboel van de luisteraars waarschijnlijk mee zitten zich ook afvragen. En dan is het alleen maar helpend voor hun om dat te bespreken in een podcast aflevering. Bovendien help je ze daarmee ook om misschien eerder de stap te maken om klant van jou te worden.
Dus ga die vragen ze allemaal even opschrijven, verzamelen en zet ze erbij in dat lijstje waar we het eerder over hadden van onderwerpen voor jouw podcast afleveringen.
Daarnaast zou ik ook zeker input vragen. Jij bent deze podcast misschien wel in je eentje aan het maken of samen met een co-host. Je bent mensen aan het interviewen. Al die mensen wil je natuurlijk vragen: Wat vind jij? Wat zou jij nog willen horen? Maar er zijn nog veel meer mensen aan wie je dat kunt vragen. Je hebt je netwerk, je hebt je klanten, je hebt de mensen in je omgeving. Focus je daarbij wel vooral op de mensen die vallen onder jouw doelgroep of die jouw doelgroep heel goed kennen. En zeg er ook bij: dit is voor deze groep mensen bedoeld, wat denk jij dan dat nog zou kunnen toevoegen aan mijn podcast afleveringen? Welk onderwerp? Heb je nog meer vragen over? Dat is dan een goede start om weer te gaan denken: oké, hoe kan ik dat omzetten in een podcastaflevering? Wat willen ze nog meer horen? Dat kun je natuurlijk ook vragen. Stel je luisteraars vooral die vraag regelmatig via je social mediakanalen en je shownotes. Vraag je luisteraars: Welke informatie heb ik misschien al wel gedeeld? Maar daar wil jij van dat ik veel meer de diepte in ga? Of dat ik misschien daar een interview over doe met iemand die daar van een andere kant naar kan kijken en kan belichten. Welke afleveringen verdienen een soort sequel? Allemaal weer ideeën voor wanneer je geen inspiratie hebt.
Ga eens even nadenken, wanneer jij jouw podcast wil gaan inzetten als marketing kanaal, welke elementen van jouw aanbod of jouw dienst er allemaal zijn? En maak daar podcast afleveringen van. Dus als ik bijvoorbeeld naar mezelf kijk. Ik ben podcastmanager. Ik heb eigenlijk twee soorten diensten die ik lever. Ik heb een Kickstart je Podcast traject, waarin ik ondernemers help om hun podcast succesvol te lanceren wanneer ze dus helemaal nog geen podcast hebben en daar graag bij geholpen willen worden. Nou, dat pakket bestaat uit allerlei verschillende onderdelen. En daarnaast heb ik mijn Podcast Management pakketten, dat zijn er twee. De een is wat uitgebreider dan de ander, waarin ik dus ondernemers help die een podcast hebben, maar die graag minder tijd willen besteden en er meer uit willen halen. En ik neem dan een heleboel taken van ze over. Help met de strategie, met de inhoud, zorg voor een stok achter de deur. Ik zou daar al heel veel podcast afleveringen over kunnen maken. Je zou een aflevering kunnen maken puur over dat specifieke aanbod. Dat je dus vertelt van nou dit doe ik dit levert het op dit vinden mijn klanten ervan hier is een leuke review tussendoor. Je kunt ook natuurlijk elementen eruit pakken en daar meer op ingaan. Waarom zit het element in mijn pakket of in mijn aanbod? Waarom heb ik daarvoor gekozen? Hoe helpt het jou? Hoe zou je dat ook nog eens op andere manieren kunnen aanvliegen? Noem maar op, jij kent jouw aanbod het beste. Dus we hopelijk gaat er nu bij jou iets borrelen en denk je ja ja daar kan ik ook een podcast aflevering over maken.
Als jij een bedrijf hebt met meerdere medewerkers en jij bent niet een eenmanszaak. Maak dan ook af en toe eens een aflevering waarbij je ja wat meer ingaat op wie zijn er allemaal in jouw bedrijf en wat doen zij en hoe helpt dat jouw klanten en hoe helpt dat de mensen die naar jou luisteren? Wat kunnen zij daarmee? Wat kunnen zij ervan leren? Dat geeft jouw bedrijf wat meer een gezicht. Hou zeker het gesprek met die persoon, dus ga het niet alleen maar zelf doen, maar ga met die persoon in gesprek. En dan heb je gelijk weer wat nieuwe aflevering ideeën.
Daarnaast zou ik je willen meegeven: wacht niet op de inspiratie, maar plan het opnemen van je podcastafleveringen. Dus maak gewoon met jezelf een afspraak. Bijvoorbeeld: elke maandag neem ik een podcast aflevering op van één tot half twee. En dan pak je die lijst erbij met onderwerpen waar we het eerder al over hebben gehad. Nou dan heb je er inmiddels een heleboel om uit te kiezen. En pak er een en ga opnemen. En maak dat ook echt gewoon een vaste afspraak met jezelf. Dan ga je dus ook geen andere dingen inplannen omdat die podcast wel kan wachten, nee. Om één uur op maandag neem jij je podcastaflevering op. Op die manier weet je tenminste zeker dat je het ook echt doet. Want ik weet niet hoe het met jou zit, maar soms barst ik van de inspiratie en op andere momenten ja dan dan is het er gewoon niet zo maar. Als ik daar de steeds op zou wachten dan zou deze podcast ook niet frequent worden gepost denk ik.
Plan je afleveringen. En als je dat fijn vindt kun je dus ook alvast plannen waar ga ik het dan over hebben. Misschien wel een beetje uitwerken. Kijk. Ga jij samenwerken met andere mensen dan zul je het sowieso moeten gaan plannen. Want als jij een interview wilt doen met iemand, moet die persoon wel weten wanneer hij of zij moet komen opdagen. En wanneer jij het samen met iemand maakt, dan moeten jullie allebei beschikbaar zijn. Dus dan is het misschien wat minder van toepassing deze tip, omdat het gewoon logisch is. Vanzelfsprekend is. Maar doe je het alleen of maak jij een solo podcast, dan zou ik zeker zeggen: plan dat ook gewoon in.
Een podcast hoeft daarnaast niet oneindig door te lopen. Je kunt er ook heel bewust voor kiezen om bijvoorbeeld een specifieke reeks van podcastafleveringen op te nemen. Over een onderwerp waarvan jij zegt nou daar kan ik bijvoorbeeld wel zeven echt goede afleveringen van maken en daarna heb ik eigenlijk alles wel gedeeld wat ik graag wil delen, wat ik belangrijk vind. Prima, dan maak je een podcastreeks van zeven afleveringen. En dan is dat dus gewoon een podcast die niet eeuwig doorloopt. Het is ook maar net wat jouw doel met die podcast is. Want wil jij doorlopend nieuwe leads en klanten eruit gaan halen, fans maken in je luisteraarsgroep en Het echt als marketingkanaal inzetten, dan is het wel heel erg aan te raden en heel erg helpend wanneer je wel langdurig doorgaat. Wanneer jij het bijvoorbeeld gebruikt als gratis werkgever of als eerste kennismaking met jouw bedrijf of je wilt intern inzetten, dan kan je prima gewoon een reeks van een aantal afleveringen maken en het daarbij laten. Of bijvoorbeeld denk je een paar maanden later oké, maar nu heb ik een nieuw onderwerp waar ik wel een paar afleveringen over kan maken. Maak een nieuwe reeks en kondig die gewoon aan als een nieuwe reeks binnen deze zelfde podcast. Het is allemaal mogelijk. Het is jouw podcast. Je kan hem inrichten zoals jij wilt.
Kortom, Er is genoeg inspiratie te vinden. Denk over na welke vraag jouw klanten stellen en mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product. Denk over na wat bevat jouw product allemaal en welke elementen kun je daarin toelichten? Wie zijn de mensen achter jouw bedrijf? Wat doen zij? Wat hoe helpen zij jouw klanten en waarom willen zij over deze mensen weten? Wie ben jij? Ook een goede he? Heb je jezelf eigenlijk al goed voorgesteld en gezegd wie jij bent en wat je doet?
Heb je inspiratie? Schrijf het meteen op die lijst en pak 'm erbij wanneer je gaat opnemen op het moment waarop jij hebt gepland dat je gaat opnemen. Zodat je nooit bang hoeft te zijn dat je geen inspiratie hebt.
Tenslotte om je nog eventjes te laten gaan met wat extra inspiratie, en wat hoop misschien. Want je kunt nu misschien wel denken: ja leuk met je, maar ik moet het in de praktijk nog maar zien. Ik ben deze podcast nog maar net gestart. Ik weet niet wanneer deze aflevering luistert of je ook gelijk bent gaan luisteren toen ik gestart ben, dan staan er nog maar een paar online. Of inmiddels staan er al veel meer en ben jij gewoon terug gaan kijken naar de afleveringen die jou aanspraken. Maar op het moment dat ik dit opneem, ben ik nog maar net gestart met deze podcast. En ik ben voor mezelf gaan bedenken: waar wil ik het allemaal over hebben? En toen ik begon had ik eigenlijk dezelfde vraag. Hoeveel afleveringen kan ik vullen met praten over podcasten voor ondernemers? Op een gegeven moment ben ik toch ook wel een beetje uitgepraat, dacht ik. Wat ik heb gedaan is op het moment dat ik dus wat inspiratie had en wat ideeën had ben ik gewoon gaan zitten en ik ben gaan brainstormen en ik ben een lijst gaan maken van onderwerpen. En ze bleven maar komen. Ik kon er steeds aan toevoegen, want het ene onderwerp triggerde weer het volgende onderwerp. Ik dacht: maar dan moet ik eigenlijk dit ook even toelichten. Als ik ga vertellen hoe je een goede intro voor je podcast maakt, dan moet ik eigenlijk ook vertellen hoe je een goede outro voor je podcast maakt. Dat kan ik in één aflevering doen, maar ik kan er ook gewoon twee afleveringen van maken. Die lijst werd in één keer meer dan honderd onderwerpen lang. En toen dacht ik: Oké, ik ga een podcast maken, want blijkbaar zijn er onderwerp het probleem niet. En mijn intentie is om ook naar aanleiding van input van luisteraars alleen nog maar meer onderwerpen erbij te gaan voegen. En sommige dingen, bovendien, mogen ook best een keertje terugkomen.
Kortom, ga gewoon eens zitten. Maak die lijst, vul hem aan wanneer je inspiratie hebt. Vraag om input van anderen. En maak je geen zorgen, die inspiratie komt vanzelf weer terug. En op momenten dat je hem even niet hebt, dan pak je gewoon die lijst erbij. Succes!
Bedankt dat je luisterde naar de Podcast Queen podcast. Wil je nog veel meer tips krijgen om jouw podcast te laten groeien? Abonneer je dan, zodat je geen nieuwe afleveringen hoeft te missen. En ben je er klaar voor om één op één met mij te werken aan jouw podcast? Zodat je in minder tijd meer uit je podcast gaat halen? Klik dan op de link in de show notes om een vrijblijvend kennismakingsgesprek bij me in te plannen. Tot de volgende aflevering!