Liever luisteren? Klik HIER om deze podcast aflevering te beluisteren in jouw favoriete podcast platform.
Hallo, welkom bij Podcast Queen - de podcast. Dé podcast voor gedreven ondernemers die hun podcast willen starten laten groeien en inzetten als marketingkanaal. Ik ben Mounya Dahma, jouw gastvrouw, podcast manager en eigenaar van Podcast Queen. En in deze podcast help ik je om van jouw podcast een succes te maken. Laten we beginnen!
Hoe krijg je nou meer reviews voor je podcast? En waarom is het zo belangrijk? Vandaag ga ik je een heleboel tips geven over hoe je die reviews krijgt. En allerlei slimme tips en trucs om er meer van te krijgen en om mensen te stimuleren om de review voor jou achter te laten Maar allereerst, waarom zijn die reviews nou zo belangrijk? Nou, allereerst een review geeft je hele rijke feedback op jouw podcast.
Het laat je weten of mensen überhaupt luisteren, want als jij veel reviews krijgt, betekent het dat je nog veel meer luisteraars hebt. Dat kun je natuurlijk ook zien in je statistieken, maar je statistieken vertellen je niet wat de mensen van je podcast vinden. Alleen dat ze hebben geluisterd. Die feedback die krijg je door je reviews. Mensen vertellen je hopelijk niet alleen ‘wat een leuke podcast’, maar ook: wat vinden ze er zo leuk aan?
Welke aflevering heeft ze enthousiast gemaakt om een review achter te laten? Welke gasten vonden ze heel erg interessant? Of wat maakt jou nou een ontzettend leuke host om maar te luisteren? Die feedback is natuurlijk ook heel erg motiverend voor jou als podcast host. Want als jij leuke reviews krijgt en je leest of hoort van mensen dat zij enthousiast zijn over jouw podcast ze er iets aan hebben dat ze door geïnspireerd raken of er heel veel van leren of het heel erg grappig of ontspannen vinden om naar jou te luisteren dan helpt dat je natuurlijk wel om met podcasts vol te houden.
Want podcast is ontzettend leuk, maar het kost ook tijd en je moet het lange tijd doen om echt een goede following op te bouwen en om er ook weer heel veel uit te gaan halen. Dus die feedback in die reviews is ook gewoon heel erg fijn voor je eigen motivatie. Maar hoe kom je dan aan de reviews? Ik ga een heleboel tips met je delen. Schrijf lekker mee zou ik zeggen en gaat in de praktijk brengen, want die reviews die gaan je dus een hoop brengen.
De eerste is misschien een simpele, maar toch iets wat een hoop mensen denk ik niet doen. En dat is: vraag reviews. Aan iedereen. En dan heb ik het dus niet alleen over wat veel mensen dan nog wel doen. Het vragen van reviews aan hun luisteraars.
Bijvoorbeeld in je outro te zeggen: Laat de review achter onderaan deze podcast of laat me weten wat je van deze aflevering vindt. Of door in je show notes daar nog even naar te vragen. Dat is iets wat een hoop mensen al wel doen, maar dan laat je nog zoveel liggen, want je kunt bijvoorbeeld ook Stel jij bent net begonnen met je podcast. Of je hebt je podcast al een tijdje, maar je hebt het nog nooit gedaan, ook heel goed. Vraag het eens aan je vrienden, aan je familie, aan je medewerkers, aan je collega's.
Gewoon is door je telefoons scrollen, kijk naar al je contacten en bedenk: wie van deze mensen zou best bereid zijn om een leuke review achter te laten voor mijn podcast? Wie luistert ernaar dat ik weet? En kan er iets leuks over zeggen stuur ze gewoon eens een link vraag ze gewoon eens om die review en je zult zien dat er best wat mensen bereid zijn om dat te doen Daarnaast kun je natuurlijk ook bezoekers van jouw website, of jouw blog of jouw transcripties van jouw podcast vragen om de review achter te laten. Dus als jij jouw podcast op je website bijvoorbeeld plaatst, dan kun je daar best natuurlijk onder een kort testje zetten met ‘Vind je dit nou heel erg leuk? Heb je wat aan gehad? Dan zou ik het heel erg fijn vinden als je een review achterlaat’. Als één op de honderd mensen dat doet, En je krijgt per jaar een paar duizend bezoekers of honderdduizend bezoekers op je website. Hoeveel reviews zijn dat dan? Best nog wel wat.
Met wie kan je nog meer delen? Je nieuwsbrief natuurlijk. Als jij je podcast af en toe of elke week deelt in je nieuwsbrief, vertel dan niet alleen waar de aflevering over gaat en dat ze moeten gaan luisteren, maar vraag mensen ook om een review achter te laten. Dus vraag het aan iedereen.
Daarnaast is er dus denk ik ook iets wat veel mensen vergeten. Als jij mensen interviewt in jouw podcast, als jij gasten hebt in jouw podcast, wat houdt je tegen om die gast een review te vragen voor je podcast? Dat helpt hun zelf ook, want hoe meer views jouw podcast krijgt, hoe beter die wordt beschouwd.
Hoe meer mensen gaan denken die heeft veel positieve reviews die ga ik ook eens luisteren en dat is voor jou podcast gast ook weer heel erg interessant, want die wil natuurlijk ook een groot bereik hebben via jouw podcast.
Dus vraag jouw gasten ook om een review achter te laten? En wanneer zij bijvoorbeeld een fragment uit jullie podcast samen delen in hun socials kunnen zij misschien ook weer een review vragen aan hun following.
Overigens ben ik dat net vergeten te zeggen, maar een andere reden waarom je reviews wilt is dat bijvoorbeeld Apple podcast met veel positieve reviews ook een betere positionering geeft. Dus naast dat het jou feedback geeft, motivatie, en dat het mensen een beeld geeft van hé, dit moet wel een goede podcast zijn, krijg je ook daadwerkelijk binnen Apple in ieder geval een betere positionering met je podcast. Dus je bent beter vindbaar.
Goed, dat is het stukje ‘vraag om reviews’. Maar er is nog veel meer wat jij kan doen. Bijvoorbeeld social media.
Ik weet niet of jij al iets deelt over jouw podcast in je social media accounts. Ik ga er even uit van wel. Maar vraag je ook om reviews? Dus wanneer jij deelde over een nieuwe podcast aflevering, dan ben je hopelijk enthousiast om te vertellen over waar gaat die aflevering over? Wie is je coole gast? Kom allemaal luisteren. Maar vraag ook gewoon af en toe eens om een review achter te laten aan de mensen die de post ja lezen.
Vergeet ook je stories niet in instagram bijvoorbeeld, daar kan je natuurlijk ook prima vragen om reviews.
En je kunt ook bijvoorbeeld jouw podcast delen in relevante Facebookgroepen. Waar jouw doelgroep zit en zeggen hey jongens jullie zijn geïnteresseerd in dit onderwerp ik heb daar een podcast over dit is de link en ik zou ook heel erg leuk vinden als jullie een review achter jullie zouden willen laten.
Daarnaast, als je je podcast eenmaal hebt lopen, en mensen sturen je af en toe positieve reacties toe, ze sturen je een mailtje een dm of ze spreken jou persoonlijk aan en zeggen ‘wat heb jij leuke podcast of dat onderwerp wat je laatst hebt besproken daar heb ik heel veel aan gehad’, antwoord dan altijd. En vraag om die review.
Die persoon is al zo enthousiast dat ze de moeite hebben genomen om jouw bericht te sturen of om jou aan te spreken. Dus de kans dat zij bereid zijn om een review achter te laten is heel erg groot. Echt zonde als je het nog niet vraagt. En als je het niet vraagt, dan heb je sowieso die review niet alleen, de conference boost, maar als je het wel vraagt in het ergste geval doen ze het niet nou ja ze zijn toch al blij met je. Vergeet niet wanneer je een review vraagt aan iemand om even heel kort te uit te leggen hoe je dat doet.
Dat geldt trouwens voor al deze tips. Dus zet even heel kort erbij: Hoe laat je een review achter op de meest gebruikte platformen? En deel als het kan even een linkje.
Oké, een andere is fora of forums.
( Ik weet nooit zo goed of je fora of forum zegt. Weet jij dat wel? Laat het me even weten.) Ben jij nou al lid van een forum of fora over jouw onderwerp, over jouw niche, het stuk waar jij je podcast overmaakt, dan is het natuurlijk een top kans om jouw podcast ook daar te delen. Met andere mensen die daarover in discussie zijn met elkaar die daarover praten die de enthousiast over zijn laatste weten ‘hey jongens ik heb hier ook een podcast over’ en vraag ze om een review. Zeker wanneer jij daar al een tijdje mee schrijft en mensen jou kennen of misschien zelfs persoonlijk kennen wie weet dan zullen ze waarschijnlijk best bereid zijn om die review achter te laten.
Nou, ik heb jullie een heleboel tips gegeven om reviews te krijgen, puur gebaseerd op de goodwill van mensen die jouw podcast goed vinden. Wil je er nou nog meer uithalen, dan kun je er iets tegenover zetten. Een van de beste manieren om meer reviews voor je podcast binnen te halen is om het interessant te maken voor mensen om de review achter te laten. Want doorgaans heb jij als achterlater van die review er niet zoveel aan. Je doet het eigenlijk gewoon omdat je het de ander gunt. Omdat je blij bent met wat zij voor jou hebben betekend en je ze een beetje wil helpen en die review wil achterlaten. Maar veel meer mensen zullen die review willen achterlaten wanneer zij daar zelf ook wat aan hebben. Dus dat kan je op verschillende manieren doen.
Een manier is bijvoorbeeld om iets te verloten onder iedereen die bijvoorbeeld in de maand maart een review voor jou achterlaat op een van de platformen. En dan kun je denken aan een traject wat jij normaal gesproken verkoopt. Of een één op één sessie. En kijk je achter de schermen bij jouw podcast misschien heb jij wel hele toffe gasten en kun je zeggen kom een keertje kijken hoe ik die podcast opneem kan je ook gelijk de gast ontmoeten en wezen erbij nou ook misschien heel erg leuk om eens te verloten je kunt een spotje voor hun eigen bedrijf of voor hun eigen podcast verloten, dus he, kies ik jouw review uit dan deze maand? Dan mag jij mij een spotje toesturen van bijvoorbeeld dertig seconden en die laat ik deze maand horen in mijn podcast.
Waarom niet? Jij weet zelf het beste welke dingen jij heel goed zou kunnen aanbieden aan jouw luisteraars jij kent jouw doelgroep jij weet wat jij te bieden hebt Maar dit gaat er echt voor zorgen dat mensen veel meer reviews gaan achterlaten, want wanneer ik bijvoorbeeld een podcast luister van een business coach. En ik zou best wel met haar willen werken maar om wat voor reden dan ook heb ik dat nog niet gedaan en zij zegt hey luister je nou deze podcast en vind je dit ontzettend gaaf en leerde heel erg veel van ben je enthousiast? Laat dan deze maand nog een review achter en onder alle mensen die die reviews achterlaten, verloot ik één business coaching traject ter waarde van zoveel euro. Reken maar dat ik die review achterlaat.
Kost mij een paar minuten tijd en het levert mij misschien wel een traject op. En daarnaast, ik ben toch wel enthousiast over die podcast. Dus waarom niet? Het is een extra incentive om een review achter te laten. Dus denk eens na: wat zou jij kunnen aanbieden in ruil voor die review?
Een ander ding wat je kan doen is om iets exclusief aan te bieden aan mensen die jouw podcast luisteren en een review achterlaten. Dus bijvoorbeeld: maak een exclusief e-book, maak een besloten podcast, een videotraining, noem het allemaal maar op. Kan zelf waarschijnlijk beter dan ik bedenken wat bij jouw niche, bij jouw doelgroep, bij jouw bedrijf past. Maar maak is iets exclusief voor mensen die jouw podcast luisteren en een review achterlaten en stuur iedereen een link naar datgene wat jij voor hen hebt gemaakt in ruil voor die review. En benoem dit dan dus ook heel erg duidelijk in jouw outro bijvoorbeeld.
Tussendoor in je podcast en in je show notes. Dat is ook weer een reden voor mensen die denken goh dat e-book dat klinkt wel interessant. Nou laat even een review achterlaten, dan krijg ik dat e-book doen gestuurd, bijvoorbeeld. Het nadeel van deze manier van vergaren van reviews is wel dat je niet altijd makkelijk kan checken wie er nou wel of niet een review heeft achtergelaten. Dat is per platform ook weer een beetje verschillend.
Maar er zijn wel manieren te bedenken waardoor je dat wel een beetje kunt controleren en waardoor je mensen dus kunt belonen voor het achterlaten van de review. Laat ze zich bijvoorbeeld verifiëren. Door even te laten weten met welke gebruikersnaam zij die review hebben achtergelaten, dan kan je dat checken of dit klopt en ze dan de beloning toesturen. Of laat ze even een print screen maken van van hun review hoewel het blijft natuurlijk altijd een beetje in good face want ik zou natuurlijk makkelijk kunnen zeggen ik ben die en die die review heeft geschreven terwijl ik dat niet ben maar hey die garantie ga je nooit helemaal krijgen dus ga maar gewoon uit van dat mensen hier niet over gaan liegen en en check eventjes of de gebruikersnaam of die printscreen is zo klopt en stuur ze toe wat jij hebt beloofd. Een ander ding wat je kan doen en dit is sowieso heel laagdrempelig en makkelijk om te doen en ook weer goed voor jouw credibility voor jou Om te bewijzen dat mensen enthousiast zijn over jou en wat jij deelt aan waarde, is om af en toe de leukste, de mooiste, de grappigste reviews te delen.
In jouw podcast in jouw socials dus om bijvoorbeeld te zeggen nou de de leukste review die deze maand is achtergelaten is van die en die die site dit en lees even voor. Dank je wel voor de leuke review en voor alle andere mensen die reviews hebben achtergelaten. Ik ben er heel erg blij mee, ik lees ze allemaal persoonlijk. En wil jij nou ook een review achterlaten? Blablablabla.
Veel mensen vinden het heel erg leuk om op die manier eventjes uitgelicht te worden. En Op die manier kan je andere mensen ook motiveren om een review achter te laten, want die denken: wat leuk zit, dan gaat er echt persoonlijk op in. Hierbij komt ook dat als jij één persoon in het zonnetje zet, die persoon ook weer sneller mond tot mond reclame voor jou zal gaan doen. Mensen voelen toch altijd een beetje van, daar wil ik hier weer iets voor terug doen, want er ontstaat een soort, bijna een relatie, een band. Nou, conclusie.
Een heleboel tips waardoor jij meer reviews kan binnenhalen met je podcast. We hebben het gehad over simpelweg vragen om reviews aan iedereen die maar enigszins in aanraking komt met jouw podcast. Delen op social media en je socials wanneer jij een post doet over je podcast het delen van je podcast in relevante facebook groepen het delen van je podcast in fora of forums warme aanbevelingen, dus wanneer iemand jou zelf benadert enthousiast is over jouw podcast, vraag dan die review En stel er wat tegenover: een e-book of verloot een traject of zo, of Ja, zet ze even in het zonnetje in je podcast of in je socials door ze te bedanken voor een leuke review. Ik ben heel erg benieuwd welke van deze tips jij wilt gaan toepassen en wat het je oplevert. Wil jij nou zelf een review achterlaten voor mijn podcast?
Dan zou ik dat ook heel erg leuk vinden. Dat kan door in jouw platform waar jij aan het luisteren bent meestal moet je gewoon even naar beneden scrollen en op de sterretjes drukken maar kijk even hoe het bij jouw platform werkt en ik hoor het heel graag van je hoe deze tips je zijn bevallen en heb je nou echt een super toffe review misschien ga ik de jou dan ook wel in het zonnetje zetten in deze podcast laat ik het eens uitproberen oké dankjewel dat was weer voor deze week tot volgende week doei bedankt dat je luisterde naar de podcast queen podcast Wil je nog veel meer tips krijgen om jouw podcast te laten groeien? Abonneer je dan zodat je geen nieuwe afleveringen hoeft te missen. En ben je er klaar voor om één op één met mij te werken aan jouw podcast, zodat je in minder tijd meer uit je podcast gaat halen? Klik dan op de link in de show notes onder vrijblijvend kennismakings bij me in te plannen.
Tot de volgende aflevering!