Liever luisteren? Luister HIER naar deze aflevering in jouw favoriete podcast platform.
Hallo, welkom bij de Podcast Queen podcast. Dé podcast voor gedreven ondernemers die hun podcast willen starten laten groeien en inzetten als marketingkanaal. Ik ben Mounya Dahma, jouw gastvrouw, podcastmanager en eigenaar van Podcast Queen. En in deze podcast help ik je om van jouw podcast een succes te maken. Laten we beginnen!
Muziek in je podcast: Hoe gebruik je die nou het beste? Welke muziek past bij jouw doelgroep, bij jouw podcast, jouw verhaal? En hoe zet je dat nou het beste in om een herkenbare sound te maken voor jouw podcast? En waarom is het überhaupt belangrijk? Daar ga ik het vandaag over hebben in deze podcast aflevering van Podcast Queen de podcast.
Allereerst naar mijn mening zou je altijd dezelfde muziek moeten gebruiken voor je intro en je outro. Dus hoe leuk jij het ook vindt om elke week Emile pas het muziekje uit te zoeken bij die aflevering, het is niet het meest slimme om te doen. Waarom is dat nou? Jouw intro en jouw outro muziek zijn als een soort audio-handtekening van jou. Die komt steeds weer terug en die maakt je herkenbaar.
En die herkenbaarheid, dat is wat je wilt voor jouw podcast. Je kunt het zien als de toen van je favoriete televisieprogramma. Misschien keek jij vroeger graag naar de snorkels. Of naar de smurfen. Of noem maar maar op. Pipi Langkous. En nog steeds dertig jaar later kun jij die tune meezingen en zodra jij de eerste klanken hoort dan herken jij het. Dan krijg je er een goed gevoel bij en dan denk je: Ja, die weet ik nog en je kunt hem meezingen. Idealiter wil je datzelfde effect creëren voor jouw podcast.
Dus je wilt dat bij de eerste klanken jouw luisteraars direct denken hey dit is de podcast van jou en die hier krijgt een goed gevoel bij. Die audio handtekening als het ware die wordt belangrijker naarmate je meer afleveringen hebt gemaakt en naarmate je een soort fanbase opbouwt onder je luisteraars. Want je wordt herkenbaar en herkent iemand jou, krijgt iemand een gevoel van herkenning bij jouw intro en outro, dan val jij in het hokje vertrouwt. Dit geeft mij een goed gevoel, dit ken ik, dit vertrouw ik.
En datdirecte goede gevoel wat je opwekt aan het begin en eind van je podcast, Dat is heel belangrijk voor wat je verder met die luisteraars wil doen. Dus tip nummer één: gebruik altijd dezelfde muziek in je intro en je outro. Het fijnste is ook om gewoon een vaste intro en outro te produceren en die in ieder geval een paar maanden achter elkaar te gebruiken. Dan ben je herkenbaar, mensen weten wat je gaat zeggen, maar je zult tegelijkertijd merken dat veruit de meeste luisteraars hem toch elke keer weer luisteren, dus niet dat deel overslaan. Zeker bij je outro kan ik me voorstellen dat je denkt “ja als ik altijd hetzelfde stukje doe aan het eind van een podcast dan zal na drie keer luisteren weet mijn luisteraar het wel en skipt dat”. Maar dat gebeurt dus heel vaak niet. Mensen luisteren het helemaal af. En die herkenbaarheid die je creëert, is dus best wel heel belangrijk.
Hoe kies je nou goede muziek voor je podcast? Er is ontzettend veel muziek. Als je er eenmaal induikt, dan zou je daar weken aan kunnen besteden om dat perfecte stukje muziek te vinden die past bij jouw podcast. Doe dat nou niet, ga nou niet weken besteden of ook niet dagen besteden aan je muziek. Het is belangrijk, maar je hebt nog meer belangrijke dingen te doen.
Dus zet desnoods een timer op een uur of zo, duik erin en kies degene die jou het meeste aanspreekt en die past bij alle tips die ik jou zo meteen ga geven.
Maar er zijn dus heel veel verschillende soorten muziek. En hoe kies je daar nou de juiste uit voor jouw podcast intro en outro? Allereerst: ga altijd voor instrumentele muziek. Het is misschien een beetje een inkoppertje, maar er zijn nog steeds mensen die muziek gebruiken waarbij er ook wordt gezongen op de achtergrond.
Dat is natuurlijk hartstikke tof en misschien past die tekst onwijs goed bij jouw podcast. Maar als jij er vervolgens overheen wil spreken, een voice-over wil creëren voor jouw intro en outro. Dan snapt niemand er meer wat van, wanneer je op de achtergrond iemand anders iets hoort zingen. Een van die twee teksten gaat niet geregistreerd worden en dan als je pech hebt zelfs allebei niet. Dus instrumentele muziek.
Nou, dan valt er alweer gelijk een heleboel af, scheelt weer in het zoeken. Daarnaast ga nadenken over muziek die past bij jouw doelgroep en jouw boodschap. Dus kies niet alleen maar muziek uit waarvan jij denkt: dit is tof, dit klinkt lekker, dit vind ik fijn. Maar ga voor muziek die echt past bij wat jij wil uitdragen en die past bij je doelgroep. En denk daarbij vooral na over het gevoel wat jij je luisteraars wil geven aan het begin en het einde van elke podcast aflevering.
Wat voor gevoel wil je ze geven? Wat wil jij überhaupt aan ze meegeven in deze podcast? Wil je dat ze geïnspireerd zijn? Dat ze een warm gevoel hebben, dat ze geactiveerd worden voor actie, vrolijk zijn en welke muziek past daarbij? Dus houd dat in je achterhoofd.
Schrijf voor jezelf desnoods nog eventjes op, voor wie maak ik het ook alweer? En wat is mijn doel? Wat wil ik dat ze meenemen? Welk gevoel moeten ze hieraan overhouden? En houd dat in je achterhoofd wanneer jij op zoek gaat naar muziek voor je podcast.
Daarnaast denk ook na over wat is jouw brand? Heb jij een brand?En wat voor brand heb jij? Ben je heel erg bolt en expressief? Of ben je juist ingetogen? Of heel elegant? Vrolijk, licht, stoer, classic, relaxed, ingetogen.
Jij bent degene die dit weet. Maar die muziek, die moet idealiter passen bij die brand. Want wanneer jij bijvoorbeeld een heel kalm zenn relaxt persoon bent die ook een product of een dienst aanbiedt die daar heel erg mooi bij aansluit, maar jij hebt een heel erg actief en vrolijk muziekje in jouw podcast, dan zet je mensen direct op het verkeerde been. Dus denk ook even na: wat past bij jou Brand, wat past bij jou tone of voice en kies muziek uit die daarbij past.
Daarnaast, wat gaat mooi samen met jouw stem?
Niet alle muziek past bij jouw stem. Dus heb je eenmaal bijvoorbeeld een top vijf gemaakt van muziek die jij fijn vindt klinken, die past bij jouw doelgroep, die past bij jouw brand en wat jij wil uitstralen, het gevoel dat je ze wil meegeven. Ga dan gewoon eens eroverheen praten, zet de muziek aan, en klets wat weg. Doe even een geïmproviseerde intro van je podcast en luister gewoon even Past dit lekker bij elkaar? Stoort de muziek niet in de voice-over? Is het niet te druk bijvoorbeeld?
Of zijn er allerlei coole sound effects op de achtergrond die wel heel erg afleidend zijn? En matchten de tonen in de muziek met de toon in je stem. Niet iedereen heeft daar evenveel oor voor. Dat kan ik me voorstellen. Dus je kunt ook altijd met een paar verschillende muziekjes je intro opnemen. En vraag dan eens aan wat mensen in je omgeving, wat vind jij nou het beste bij elkaar passen?
Maar ook hierbij ga je hier weer niet te lang over nadenken. Je hoort vaak in ieder geval snel genoeg wanneer iets niet werkt. Je kunt hier natuurlijk heel lang over doen, maar nogmaals wat ik net ook al zei zorg voor een soort deadline zodat je hier niet weken mee bezig bent en weet ook dat je eventueel altijd je intro of je outro nog kunt gaan wijzigen, een ander muziekje kunt kiezen. Doe dit echter niet te vaak, want dan heb precies niet meer die herkenbaarheid die je hebt bij je luisteraars.
En iets anders wat heel erg belangrijk is als je nadenkt over muziek die je wilt gaan gebruiken in je podcast is: Waar haal je die muziek dan vandaan en doe je dit op een manier die legaal is en waarbij je later niet in de problemen komt.
Er is namelijk een verschil tussen rechtenvrije muziek en muziek waarvoor je een licentie moet aanschaffen. Beide zijn gewoon een goede optie voor jouw podcast. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat wanneer ze rechtenvrije muziek gebruiken voor hun podcast intro of outro dat er wel honderd andere podcasts zullen zijn die precies datzelfde muziekje gebruiken en dat mensen dat gaat opvallen. Ik luister heel veel podcasts Het is mij nog nooit gebeurd dat ik hetzelfde muziekje in twee verschillende podcasts luisterde. Want er zijn echt duizenden, duizenden, duizenden rechtenvrije nummers.
Daarnaast, what are the odds dat jouw luisteraar net ook naar die andere podcast luistert die net dat ene muziekje heeft. Dus daar zou ik me niet zo druk om maken. Het is vooral een kwestie van aan de ene kant smaak, van waar vind jij jouw muziekje die past bij jou? En daarnaast een kwestie van hoe belangrijk vind jij het om de maker van die muziek financieel te compenseren, voordat jij die muziek gebruikt, Dus het kan allebei.
Er zijn lijsten van websites voor rechtenvrije muziek, en voor muziek die je kunt kopen.
Als je daar nou graag wat van wilt horen van mij, dan mag je me altijd een berichtje sturen en dan stuur ik je gewoon wat tips toe van websites die ik graag gebruik om muziek te zoeken voor intro's en outro's. Maar als je even googelt, kom je ook al een heel eind.
Denk er wel even aan dat zelfs al ga jij voor rechtenvrije muziek, dat er vaak nog steeds voorwaarden aan verbonden zijn. Bijvoorbeeld dat er wordt gevraagd om wel even de maker van de muziek te benoemen in bijvoorbeeld je show notes. Dus doe dat wel, want je wil niet later een rechtszaak aan je broek krijgen omdat jij je niet aan de voorwaarden hebt gehouden. Ook al is het dus rechtenvrije muziek.
Daarnaast wil ik ook nog even zeggen dat muziek niet perse hoeft op te houden bij je intro of je outro. Kijk dat is bekend dat ik denk dat de meeste mensen dat inmiddels wel weten dat je muziek kunt zetten onder een intro of outro en dat dat voor een herkenbare sound zorgt voor jouw podcast. Maar je kunt muziek ook gebruiken en muziek neem ik even breed. Dat kan zijn letterlijk muziek, maar het kan ook zijn sound effect. Om bijvoorbeeld een nieuw stuk in jouw podcastaflevering aan te kondigen.
Stel je bent in gesprek met een gast en jullie hebben het de eerste tien minuten over een specifiek onderwerp, En daarna switchen jullie naar iets nieuws. Dan zou je zo'n kort muziekfragment of een sound effect kunnen gebruiken om dat soort van aan te kondigen. Door aan te geven hoe nu gaan we naar iets nieuws als je dat consequent doet en zeker wanneer je altijd hetzelfde geluid gebruikt dan zorgt dat voor nog meer herkenbaarheid bij luisteraars En dat geeft ze ook weer even een cue van: even opletten, nu komt er iets nieuws. Mocht jij werken met rubrieken, dan zou je ook een specifiek muziekje kunnen laten luisteren of zelfs een soort kleine jingle kunnen maken die altijd voorafgaand aan die rubriek even te horen is zodat je luisteraar weet: nu komt dat stuk van de podcast.
Dus dat is ook een hele leuke manier om met muziek of sound effects te werken in je podcast. Maar het minimale is die intro en die outro wat mij betreft. Heb je nou zoiets van dit klinkt super goed? Maar ja ik ben allang blij als ik mijn stem kan opnemen als ik nu ook nog eens muziek moet gaan af mixen en dan is het weer te hard of te zacht hoe doe ik dat allemaal ik heb daar niet de kennis of expertise voor. Don't worry, dat kunnen mensen voor je doen.
Je kunt altijd een audio editor of een podcast editor vragen of je podcast manager om dit te doen. Ik heb zelf daar ook een aanbod voor waarin ik voor jou een intro en outro maak. Dan zoek je zelf de muziek, je neemt zelf je voice-over op voor de intro en de outro. Ik zal je daar wat tips en adviezen in geven en je op weg helpen naar websites waar je de muziek kan vinden. Die stuur je naar mij en ik mix het helemaal voor je af en zorg ervoor dat het echt super goed klinkt zodat mensen direct bij de start van jouw podcast al een goed en professioneel gevoel hebben en een herkenbare sound krijgen bij jouw podcast.
Maar ik hoop dat je in ieder geval wat hebt gehad aan deze aflevering. Dat je nu beter weet hoe je muziek kunt inzetten voor jouw podcast intro podcast outro of zelfs dus stukjes tussendoor wanneer er een verandering in je podcast aflevering ontstaat.
Ik hoor het heel erg graag van je wat je hiervan vond en hoe je deze informatie hebt gebruikt om jouw podcast nog beter te maken.
Bedankt dat je luisterde naar de Podcast Queen podcast. Wil je nog veel meer tips krijgen om jouw podcast te laten groeien? Abonneer je dan, zodat je geen nieuwe afleveringen hoeft te missen.
En ben je er klaar voor om één op één met mij te werken aan jouw podcast? Zodat je in minder tijd meer uit je podcast gaat halen? Plan dan vrijblijvend een kennismakingsgesprek met me in. Tot de volgende aflevering!