Waarom zou je eigenlijk gaan podcasten?

Liever luisteren? Klik hier voor de audio podcast.


Hallo, welkom bij de Podcast Queen podcast. Dé podcast voor gedreven ondernemers die hun podcast willen starten laten groeien en inzetten als marketing kanaal. Ik ben Mounya Dahma, jouw gastvrouw, podcastmanager en eigenaar van Podcast Queen. En in deze podcast help ik je om van jouw podcast een succes te maken. Laten we beginnen!

In deze aflevering ga ik podcasten ophypen totdat je er echt niet meer onderuit kan om een podcast op te gaan nemen, want er zijn zoveel goede redenen om een podcast te hebben als ondernemer. En nou er zijn er misschien wel dertig maar ik ga ze nu niet dertig met je delen maar wel een aantal van de belangrijkste waarvan ik denk dit is nou waarom je de podcast zou moeten hebben dus om te beginnen steeds meer mensen luisteren naar podcast in nederland waar dat er in tweeduizend drieëntwintig bijvoorbeeld al zes komma vijf miljoen luisteraars. Unieke luisteraars die dus naar een podcast luisteren. Dat is bijna de helft van alle Nederlanders. En hier zit vast ook wel een groot deel van jouw doelgroep in.

Dus als dit feit alleen ja niet al overtuigd om een podcast te maken, Luister dan verder, want ik heb nog veel meer van dit soort goede redenen om een podcast te maken. Die luisteraars die zes komma vijf miljoen luisteraars kunnen op het moment dat ik dit opneem ongeveer kiezen uit zo'n zevenduizend Nederlandse podcast. Dat zijn dus best wel veel, zou je denken. Maar Een aardig deel daarvan produceert geen nieuwe afleveringen meer en daarnaast op een luisterpubliek van zes komma zes miljoen is dat helemaal niet zoveel. Ze hebben helemaal niet zoveel keus.

En dat betekent dus dat er nog heel veel ruimte is voor jouw podcast. Je hebt echt nog alle ruimte om jouw podcast te laten floreren in deze markt. Waarin er dus meer dan de helft van de Nederlander podcasts luistert en er maar zevenduizend podcasts zijn, waarvan er een heleboel ook niet eens meer actief publiceren. Podcast luisteraars zijn heel erg trouw. Wanneer je eenmaal hebt besloten dat ze jouw podcast graag luisteren, En ze beginnen aan een nieuwe aflevering, dan luistert ruim vijfentachtig procent die aflevering helemaal af.

Zelfs de outro. Veel mensen denken dat als je eenmaal drie keer een outro hebt gehoord, dat je dan weer afhaakt en dat deels kip. Maar de meeste mensen luisteren dus de hele aflevering inclusief de outro helemaal tot het eind af. Elke week of elke twee weken of wanneer je maar je podcast publiceert. En achtentachtig procent van die luisteraars die luistert elke nieuwe aflevering die jij publiceert.

Dus niet alleen luisteren ze de aflevering die zij hebben ontdekt helemaal af, maar vervolgens gaan ze elke nieuwe aflevering die jij publiceert ook weer helemaal luisteren. Dat geeft jou zo ontzettend veel zichtbaarheid en zorgt voor zo'n trouwe basis. Hoe noem je dat? Een trouwe fanbase, van luisteraars, dat is uniek voor podcasts. Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen met een ander medium.

Je kunt in jouw podcast doen wat je wilt. Het is jouw podcast, het is jouw feestje. Dus jij kunt je eigen unieke visie delen, jouw meningen, jouw waarde, jouw kennis je kunt uitnodigen als gast wie jij maar wilt en dat maakt het dus een ontzettend cool medium om te gebruiken je kunt ook de diepte in het geeft veel meer ruimte voor nuance dan dat het over het algemeen is in een social media post bijvoorbeeld en doordat jij zo uniek en volledig jezelf kan zijn en jouw waarden en kennis en en normen kunt delen in die podcast Trek je dus ook vanzelf mensen aan die daarmee resoneren, die dus eigenlijk jouw ideale klant zijn. En die mensen blijven vervolgens ook nog eens bijna altijd hangen, wat ik eerder al vertelde. Dus het geeft jou een hele goede connectie met je doel.

En dus als je dit allemaal weet je weet dat mensen blijven luisteren wanneer ze eenmaal gestart zijn met luisteren dat ze trouwe fans worden en dat ze met jou resoneren wanneer ze dat doen en dus eigenlijk jouw ideale klanten zijn. Dan betekent dat dus dat je geld kunt verdienen met je podcast. Je kunt het inzetten als een marketingkanaal, je kunt er leads uithalen, je kunt er klanten uithalen. En dat consequent jarenlang, niet alleen met nieuwe afleveringen, maar ook wat met afleveringen van jaren geleden, want die worden nog steeds veel beluisterd. Je luisteraars zijn al fan van je.

Die verkennen jou voor je gevoel, die vertrouwen jou, dus die zullen ook veel eerder geneigd zijn om van jou te koop. Dus super goede reden volgens mij om een podcast te starten. Je kunt er geld mee verdienen, je kunt er klant uit halen. Je vindbaarheid en je zichtbaarheid. Die worden ook vergroot door het hebben van een podcast je kunt het namelijk pim inzetten door de podcast titels en de show notes goed in te richten met zoekwoorden, zoektermen die jouw doelgroep gebruikt.

Dus ook dat je zichtbaar bent en meer verkeer krijgt naar jouw podcast. Maar niet alleen naar je podcast. Je kunt natuurlijk ook in je show notes linkje zetten naar jouw website, naar jouw aanbod, naar jouw gratis werkgever. Waardoor daar ook weer meer verkeer naartoe gaat en meer oog op komen. Dus jouw zichtbaarheid en jouw vindbaarheid vergroot je met het slim inzetten voor jouw podcast en alle middelen die je daarin hebt.

Maar jouw bereik vergroot je ook door slim gebruik te maken van het bereik van jouw gas Wanneer jij nou een podcast opneemt waarbij jij mensen interviewt met mensen in gesprek gaat experts uitnodigt die mensen die jij uitnodigt die hebben hun eigen following hun eigen bereik en eigen netwerk. En wanneer jij hun consequent vraagt om die podcast afleveringen die jullie samen hebben gemaakt, de delen onder hun volgers, dan vergroot je jouw bereik enorm. Denk hier ook dus goed over na, wees je strategisch in. Want als jij gasten uitnodigt die dezelfde doelgroep hebben als jij en een groter bereik dan kun je dus door een zo'n gast ineens onder de ogen of oren komen van een heel grote groep nieuwe potentiële klanten. Het kan echt een contentbom worden voor jouw bedrijf.

Want wanneer jij bijvoorbeeld elke week een podcast opneemt, Dan heb je dus niet alleen die audio-opname, maar je zou het ook kunnen filmen. Dan heb je een videopodcast daarnaast. Je zou vervolgens, zou je er social media post van kunnen maken. Je zou een blog kunnen schrijven aan de hand van die aflevering. Wanneer je bijvoorbeeld elke week een pot vaste aflevering opneemt, dan kun je die bijvoorbeeld ook filmen en dan heb je ook een video podcast.

Je kunt van die podcast social media posts maken, Je kunt videosnippets maken, heb je weer YouTube Shorts of TikTok video's bijvoorbeeld. Je kunt een blog schrijven aan de hand van elke aflevering die jij maakt. Je kunt transcripties maken en die we gebruiken voor de betere vindbaarheid van jouw website. En Nou, je kunt het delen in je nieuwsbrief. Al die dingen haal je allemaal uit die ene podcast aflevering.

Dus zet hem slim in en je hebt echt een contentbon. Wanneer je een pot kast maakt die goed klinkt en waarin je heel veel waarde deelt met je luisteraars, dan is dat ook heel erg goed voor jouw expert status. Want het zorgt ervoor dat jouw klanten en jouw potentiële samenwerkingspartners jou weten te vinden en ze meer trouw hebben in jouw expertise door de waarde die jij deelt en de consequentie waarmee je dat doet. Dus het verstevigt jouw brand, het zorgt ervoor dat jou als expert wordt gezien En ja, dat gaat gewoon heel veel doen voor jouw bedrijf. En als laatste, niet te vergeten, dit is ook echt de hele belangrijke.

Podcasten is hartstikke leuk, het is echt leuk. Je hebt de kans om de diepte in te gaan, dat kan je meestal niet bij je andere marketingkanalen. Je kunt precies zeggen wat jij wilt, Je kunt interessante gasten spreken die jij wilt spreken, je kunt je netwerk uitbreiden, je kunt je luisteraars inspireren en een echte connectie met ze aangaan. En dan allemaal gewoon eventueel vanuit je woonkamer of vanuit de podcast studio het is een beetje radiootje spelen ook wel voor sommige mensen Het is gewoon hartstikke leuk. Dus, zo ontzettend veel redenen om op podcast te starten.

Waar wacht je nog op? Bedankt dat je luisterde naar de Podcast Queen podcast. Wil je nog veel meer tips krijgen om jouw podcast te laten groeien? Abonneer je dan, zodat je geen nieuwe afleveringen hoeft te missen. En ben je er klaar voor om één op één met mij te werken aan jouw podcast?

Zodat je in minder tijd meer uit je podcast gaat halen? Klik dan op de link in de show notes om een vrijblijvend kennismakingsgesprek bij me in te plannen. Tot de volgende aflevering!