Zonder sales je trajecten verkopen via je podcast - interview Bas van pelt

Liever luisteren? Klik hier voor de audio podcast. En hier voor de video versie. 

 

Hallo, welkom bij de Podcast Queen podcast. Dé podcast voor gedreven ondernemers die hun podcast willen starten laten groeien en inzetten als marketing kanaal. Ik ben Mounya Dahma, jouw gastvrouw, podcastmanager en eigenaar van Podcast Queen. En in deze podcast help ik je om van jouw podcast een succes te maken. Laten we beginnen!

Met zijn podcast De psychologie van vrij leven, die inmiddels honderdzeventien afleveringen telt, neemt hij zijn luisteraars mee in hoe je je mindset verandert, oude overtuigingen en patronen loslaat, hoe je stress vermindert en hoe je werkt aan je persoonlijke groei. En hij trekt met deze podcast succesvol nieuwe leads en klanten aan voor zijn boek en coachingstraject. Ik ben daarom natuurlijk heel benieuwd hoe hij dit voor elkaar heeft tegen en welke tips en advies hij heeft voor ondernemers die hetzelfde willen bereiken met de podcast. Welkom Bas van Pelt. Dank je wel. Mooie intro.

Ja toch? Ik heb er mijn best op gedaan. Klopt hij een beetje of heb ik nog iets belangrijks gemist? Nee, juist voor het podcast snel, dat klopt helemaal. Ik focus zelf eigenlijk het grappige als ik mijn post ligt helemaal op mijn praktijk.

En is mijn podcast is daar een onderdeel van dus ik leg mezelf altijd eerst uit wat ik met de praktijk doen later stuk pas dat de podcast heb Maar dat is ook hoe ik hem neergezet heb en hoe die functioneert ook. Nee, dat vind ik wel grappig. Ik had me elk mens om te horen wie ze echt zijn en op het punt komen ze voelen dat ze echt doen waarvoor ze hier gekomen zijn en dat doe ik middels een op een sessie door middel seminars en dat doe ik middels mijn youtube en mijn podcast ja en dat werkt voor jou want we hebben elkaar natuurlijk al heel even gesproken eerder en onderbeen voor gesprekje gedaan. Een van de dingen die ik zo leuk vond en waar ik ook graag met je even verder op in wil gaan tijdens dit gesprek. Is dat jij dus jouw youtube kanaal eigenlijk als basis hebt en daarvoor uit je podcast creëert wil je daar wat over vertellen misschien ja dat is eigenlijk meer vanzelf zo ontstaan ik heb een ooit jeetje dat is alweer tien elf jaar geleden tien jaar geleden denk ik tien jaar geleden begon met eerste youtube video te nemen echt slechte kwaliteit nog echt heel erg bezig ik vind dat ik wat te vertellen heb ik ga je nu over daar echt naar dat gevoel Maar het is wel de eerste video daaraan, dan zijn je steeds meer video's uitgekomen.

En op een gegeven moment, ik ruik luister zelf continue podcasts. Als ik op de fiets zit, druk ik naar podcasts te luisteren. Als ik naar oud zit, zit ik naar podcasts luister. Ik leer op die manier ontzettend veel. En de hele idee van mijn YouTube-kanaal is juist mensen op punten krijgen dat ze zelf vrij kunnen leven.

Dus daar geven ze tips voor, geven ze inzichten voor, ik help ze om wat meer. Helderheid te krijgen waar ze staan. Soms geef ik ook gewoon echt oefeningen of mutaties. Maar op een gegeven moment denk ik zelf, kijk heel minder YouTube dan ik naar podcast luister dus het is eigenlijk belachelijk dat ik dat niet heb dus ik ben eigenlijk begonnen met heel makkelijk Gewoon allemaal best presterende video's daar de audio van af te halen, even een korte intro te geven, een muziekje, dan die audio en dan nog een korte outro. En daar is gewoon mee begonnen en daarvandaan is het steeds verder gegroeid oké en merk je nou een verschil met hoe dan bijvoorbeeld zo'n video wordt ontvangen vers is de podcast versie daarvan ja ik meen ook mijn video's makkelijker een groter bereik krijgen.

Dat heeft ook te maken van ook al langer doel. Dat heeft ook te maken met hoe YouTube werkt. Het is natuurlijk dop een groot zoekmachine ter wereld. En mensen zijn ook echt gewend op YouTube iets te zoeken. Als ze ergens in vastlopen, dan gaan ze of googelend en dan krijg je ook YouTube video's al aangeraden.

Dus voor SEO werkt eigenlijk die het beste. Alleen de mensen die hem via mijn podcast vinden, want hij heeft tegenwoordig ook een soort zoekfunctie en die gaat ook aanbevolen podcast geven dus daar werkt ook steeds meer als je meer podcast al opgenomen hebt Spotify dan vinden ze mijn podcast maar de mensen die mijn podcast luisteren zijn vaak mensen in die meteen ook een heel veel meer podcast van me luisteren en ook veel sneller overgaan tot echt klant worden in mijn praktijk weer. Nou, dat is wel interessant. Waar zou het dan liggen denk je dat ze daar dat dat onderscheid daar zo is. Je denkt dat het echt ligt aan het platform.

YouTube is toch iets wat je doet, meer te vermaken of tussendoor, of je zit te kijken, maar je raakt dus snel afgeleid. En een podcast helemaal als je in de auto aanzet bijvoorbeeld dan luister je ernaar en dan luister je eigenlijk van van a tot tot b blijf je naar luisteren Als de goede podcast is, dan luister je van diezelfde persoon nog in de afleveringen, nog in de aflevering. Ik denk dat meer aan het platform ligt dan aan iets anders eigenlijk. Ja, ik denk wel dat je daar, ja, het klinkt logisch hoe je dat uitlegt. En ik denk inderdaad ook dat ik logisch ook maar dus dat weet ik natuurlijk niet zeker jij hebt meer verstand van de podcast natuurlijk ja jij weer meer van youtube denk ik dus samen komen een heel eind Ik kan me zo voorstellen dat er een YouTube dat je ook minder makkelijk doorklikt naar de volgende video van een maker.

Wat het vaak in een overzicht verschijnt tussen video's van andere makers en zij echt naar ons kanaal gaat bijvoorbeeld is potten fijn eind van mijn video krijg je wel de aanbevolen video's van mijn video die die blijft nog een tijdje beeld maar vervolgens krijg je altijd weer een overzichtje wat gebaseerd is met je eigen zoek resultaat. En dan zei ik heb je altijd een hele ritsarme video's. Wat ook allemaal gebaseerd is op wat jij al tot nu toe bekeken hebt. Daar zitten veel meer dingen en dan online mijn video's natuurlijk. Bij podcasts ga je wel eerder naar het kanaal.

Zo gebruik ik zelf wel podcast. Als ik luister dan zit ik echt Op iemands kanaal, als ik iets nieuw iemand ontdekt heb. En dan ga ik vervolgens scrollen door het kanaal heen, elke kanaal. Ja, YouTube doe ik dat niet. Jij maakt dus nog steeds als basis eerst gewoon die video en daar haal je dan de audio uit daar zet je een intro outro voor misschien knip je nog een klein beetje in en dat gaat dan als audio podcast online ja voor mij weten dat het makkelijkste omdat ze toch ook op youtube wil hebben en achteraf een video zeg maar beeld bij of of een audio beeld bij gaat nasynchroniseren werkt natuurlijk niet en het wel heel makkelijk om gewoon de video te hebben waar het audio post uithaalt.

Het is wel bij de podcast, dan vind ik het altijd fijn om mooiere intro te hebben, even kort waar je op aflevering over gaat. Dat vind ik zelf ook wel lekker luisteren. Dat is denk ik. Ja, maar jij is iets uitgebreid eigenlijk. En gebruik je dan ook dezelfde titels bijvoorbeeld?

Of maak je daar onderscheid in? Als een titel het goed gedaan heeft kopieer ik hem meestal wel. Als ik denk dat de inhoud van de video heel goed is, maar hij scoort SEO technisch niet zo goed, dan ben ik wel geneigd om het nog een beetje te spelen met alle titel eraan te geven. Om uit te proberen wat wat werkt ook ja ja en als ik jou zo hoor als je nu zou moeten kiezen tussen of youtube of die audiopodcast dan zou je misschien wel voor youtube gaan of niet of toch de audiopod kan misschien moet niet zo snel conclusie trek maar zou je tussen kiezen als je er maar inkomen Jeetje, dat is wel heel moeilijk. Ik kan eigenlijk niet kiezen, want ze zijn allebei waardevol.

Ze hebben allebei effect ook. Jeetje. Dus net zoiets als een keuze maakt tussen Facebook en Instagram, terwijl de helft klant uit Facebook komt en de helft van je klant uit Instagram komt. Ja, dan ga je geen keuze maken. Ik vind dat heel moeilijk.

Goedemorgen, want opnemen is podcast veel makkelijker voor me. Je pakt de microfoon, je begint te praten en je bent klaar. Video heeft even wat meer tijd nodig ook merk ik zelf en ook omdat ik dan dan de lamp even moet goed zetten of klaar moet zetten dat kost wat meer tijd maar die heeft ook wel weer meer buiten meer vertrouwen op ons me meteen zien ze hebben ze ook een meer beeld van me dat werkt ook ras ik denk ik toch gaaf ja ik hou youtube meer anderen die ook net even iets meer vertrouwen kan opbouwen met mensen en ook weer makkelijker via je website weer te plaatsen is door te plaatsen is als short social media ook ja dan ga ik toch voor youtube uiteindelijk maar het is echt ik hoef te menen vraag ik ik ik vind het dus niet ik wil geen antwoord geven Hey, en jij podcast nu dan echt al wel een paar jaar? Of in ieder geval, je hebt honderdzeventien afleveringen. Ik neem aan dat ik dat niet in een maandje eventjes de doorheen heb gejast.

Nee. Ik denk dat ik gemiddeld één keer per week doe. Oké. Af en toe een keer extra. Dan ben je al even bezig.

Wat vind jij nou het uitdagendeste? Dan neemt het misschien maar eventjes Het is natuurlijk lastig om het helemaal los te want je maakt dus eerst die video en daar maak je dan de audio versie van. Maar als je eventjes even buiten beschouwing laat dat er aspecten zijn van een video maken die lastig zijn. Wat vind je dan het meest uitdagende aan podcasts? Het meeste uitdagende aan podcasts is toch altijd weer tijd ervoor nemen ik heb gelukkig goed lopende praktijk ik heb nog een aantal therapeuten opgeleid die ik ook wat stukje verder begeleid Ik heb verder mijn praktijk ook aan doorgroeien naar weer weer nieuwe branche aan het opzetten.

Meer nieuwe seminars aan het opbouwen, daar ook weer niet wat de rechter erbij zit. Ik ben er zoveel aan het creëren en die zijn. Ik ben nog tweede boek aan het schrijven. Dus dan is altijd weer van ja maar ik moet ook wel die podcast houden ze echt die tijd voor nemen is soms te soms wel een dingetje tot morgen moet u een aflevering van de podcast uitkomen. Dat gaat dus een audiopan van een YouTube video worden, maar dan moet ik wel vanavond nog eventjes een introotje inspreken.

Het allemaal achter elkaar zetten, eventjes kort bewerken dat de klikken, de extra geluidjes eruit is en de uploaden. En dan gaat het morgen ook meteen een e-mail er over uit om hem weer even te promoten aan al mijn volgers. Van: Hé jongens, hij staat er, laat maar social media nog even zetten. Dat is het echte tijd ervoor maken, dat je het echt doet allemaal. Ja.

En het dan ook nog volhouden, want ik kan me voorstellen in het begin, dan ben je nog enthousiast en dan ga je helemaal vormen als het dan wat langer loopt aan de ene kant heb je dan inmiddels hopelijk ook er want resultaat van gezien en dat is leuk. Ik kan me voorstellen dat dat volhouden en het ook elke week weer opnieuw doen. In het begin heb je nog die motivatie, want dan ben je net begonnen en dan wil je heel graag ermee aan de slag. En als je langer bezig bent, zie je hopelijk wat resultaat eruit, dus dat helpt. Maar de meeste mensen maken ongeveer zeven afleveringen gemiddeld is het geloof ik en dan stoppen ze er weer mee en jij hebt er honderdzeventien dus wat wat zou dan jouw beste advies zijn voor mensen die dus inderdaad merken dat het lastig is om elke week weer ermee aan de slag te gaan het is het zelf al stoppen met roken of of alle andere dingetjes die jezelf of beginnen met fitnessen Het probleem is dat mensen zien het als iets wat leuk moet zijn, wat makkelijk moet gaan.

Nee, dit gaat niet om of het makkelijk gaat of dat ik zin heb of niet. Dit is gewoon iets wat ik besloten heb. Dit ga ik doen en dit blijf ik doen. Punt. En dat moet je gewoon uit moeten moeten worden.

We moeten naar mezelf moeten ik heb dit aan mezelf beloofd dus ik ga doen ook ik kom en blogs aan mezelf na dat dat is zo belangrijk Want je gaat de resultaten niet na zeven afleveringen, dan zie je geen resultaat. Want dan heb je nog niks. Pas als je na twintig afleveringen een beetje in de flow te komen, begin je een beetje zelf door te hebben wat je wil. Nog eens twintig afleveringen heb je een beetje door welk format echt bij je past. En dan ga je je eigen toon langzamerhand vinden.

Tegen tijd dat jij goed te beginnen in te worden, heb je al zeker tachtig afleveringen gedaan. Tegen tijd dat je toevallig opgepikt wordt op één podcast die wordt een keertje goed gevonden of een video wordt een keer goed gevonden. Dan ben je misschien al op honderd maar omdat je dan goed gevonden wordt worden deze al die andere ook veel meer geluisterd die ene Je moet die ene treffer hebben, maar dat zit niet in de eerste zeven. Dat duurt een tijd dat je daar bent. Als je dat weet, maakt het makkelijker, maar is het gewoon ontmoeten en voor mij is het gewoon iets wat ik in mijn agenda staat.

Dinsdagochtend gaat er een podcast uit, vrijdag gaat er een video uit. En dat moet gewoon gebeuren. En ik weet ook als ik dat dat niet doe, dan gaan we vervolgens ook achteruit. Als jij een paar weken geen podcast plaatst, dan gaat die langs me achteruit. In het begin plaats ik een podcast en dan dan ik had geluk gewoon e-mail lijst dus ik had al een aantal mensen die me volgden ja dan had ik Nou ja, het e-maillijst van toendertijd tweeduizend vijfhonderd denk ik dat ik zat.

Toen is, hadden ik honderd keer dat de podcast geluisterd werd. Klinkt veel maar op een e-mailadres van duizend vijfhonderd is natuurlijk nog weinig eigenlijk maar ja dan dan je gaat door en je gaat door en je gaat door en je gaat door en je gaat door Op een gegeven moment heb je een podcast die duizend tweehonderd keer is geluisterd. En dan heb je de volgende podcast die weer minder is geluisterd, maar dat wisselde altijd. Ik heb één video die heeft echt gigantisch gedaan, want die is tweeënveertigduizend keer, maar dat is één video, maar de rest niet. Er heeft er wel voor gezorgd dat al die andere beter gezien zijn.

En mijn podcast ook, die ene podcast die SEO technisch gewoon heel goed gevonden wordt. En daardoor gaan mensen volgens die andere van me luisteren Die leeft op dat al die anderen ook beter geluisterd worden. Alleen ging ik weer nog steeds weer over dat onderwerp een podcast te maken, want dan zou ik veel meer luisteraars hebben, maar dat vind ik niet boeiend genoeg. Nou, dat is wel grappig, dus jij vindt dat niet zo'n boeiend onderwerp. Maar blijkbaar doet hij hem wel heel erg goed.

Ik vind het heel erg leuk om te werken, maar ik ga er niet in om tien verschillende video's. Ik heb bijvoorbeeld over hoogsensitiviteit. Daar geef ik heel duidelijk mijn visie op. Wat het precies inhoudt. Hoe je ermee om kan gaan, hoe je daar vanaf kan komen.

Ik heb nog een paar andere afleveringen over die iets andere insteek hebben. Maar ik ga niet niet twintig opnames doen van hoe hogere hoogsensitiviteit in jouw werk uitmaakt en hoe je ermee om kan gaan. Want elke kont toch weer op dezelfde neer uiteindelijk. Je kan nog steeds een beetje andere insteek maken en daardoor heel goed gevonden worden en veel volgers krijgen. Maar ik heb niet het gevoel dat ik een bijdrage aan een betere wereld.

Nee wil ook een beetje kwaliteit boven kwantiteit natuurlijk ik denk dat de mensen die jou dan wel al volgen die gaat op een gegeven moment ook denken van ja waarom nou alweer een eigenlijk zelfde soort onderwerp en zelfde video met een heel klein nuance verschil, die gaan dan misschien juist weer afhaken. Ja dan ben je begrepen de de de hsp man of iets dergelijks en dat dat ik vind het veel te beperkt dat is niet wie ik ben en dan zou ik nu niet in welk hoekje ik iemand wil wil wil stoppen en Je hebt net verteld wat je het uitdagendste vindt. Aan podcasten, eigenlijk gewoon het volhouden, blijven inplannen, blijf te doen, ook al heb je het heel genoeg te doen en dan is het heel makkelijk om het voor je uit te schuiven. Wat vind je nou het allerleukste daar? Maar ik vind deze zo cool hij is echt ontzettend ego strelend en dat is totaal iets verlicht of iets dergelijks Maar dat ik bij de Etos herkend ben, mag ik dat eigenlijk wel het leukste.

Wat leuk, dus je was een beetje een BN'er geworden. Ja, het vind je een kind die pletje dat ik dit vertel. Want het gaat er tijd om herkend worden. Maar ik word er wel superleuk. Maar wat ik vooral gaaf vind, die was super leuk.

Wat ik ook gaaf vind, is dat ik Ik krijg een cliënt. Ik kom nog voor de eerste keer hier, de halfweg in de je bent echt precies als je podcast alles zo blij ja of wat nog leuker jij het echt vind je nog leuker dat ik helemaal kan eten Ja, daar word je blij van. Maar mensen hebben al het gevoel met me kennis. Ze hebben al het gevoel dat ze me opgebouwd hebben. En dat vind ik heel fijn leuk dat ik dat kan creëren.

Dus ja, daar word ik heel erg blij van. Ja. Ja, dat is denk ik ook wel echt een heel groot voordeel aan een podcast hebben wanneer je bijvoorbeeld een dienstverlener bent of een coach of een kennisondernemer in ieder geval iemand die direct met mensen werkt en waarbij jij en belangrijk of het grootste onderdeel van jouw bedrijf bent, ben jij zelf, dan geeft het mensen zelf fijne laagdrempelige kans om jouw alvast een beetje te leren kennen en een beetje te proeven aan pas jij bij mij mag ik jou of en ik heb mijn eertje en ga ik snel verder Ja, dat is heel helpend. Absoluut. Het werkt voor mijn praktijk ook.

Ik merk dat mensen, dat is te grappiger. Ik doe eigenlijk bijna geen sales. Af en toe ga ik er weer eens een keer een e-mail in. Hé jongens, ik heb ik bied dit nu aan met de korting weet ik veel wat maar voor mijn trajecten doe ik het eigenlijk nooit en ik blijf gewoon mensen blijven gewoon aanmelden voor mijn trajecten omdat ze via mijn podcast of via mijn video's mijn leren kennen op een gegeven moment zoveel vertrouwen hebben dat ze besloten van ik wil bij bas dan heb je mensen die die ik heb ze als eentje gehad die kwam uit limburg helemaal naar alkmaar rijden man die wel afstuurt bij mij omdat ze met mij al die relatie opgebouwd had dat gaven van een podcast of een video je je Je kan zoveel jezelf laten zien. Als je alleen tekst doet, tekst is zeven procent van je communicatie, maar je mist de intonatie je mist het stemgeluid je mist nou met video heb je nog mimiek en lichaamstaal erbij maar lichaamstaal hoor je ook terug in stemgeluid als ik als ik lach klinkt me stem hans en als ik verdrietig of chagrijnig kijk dus dat zijn dus je geeft zoveel meer communicatie laat ze over meer van jezelf zien Dat werkt gewoon super.

Ja, nou ja, ik kan hem helemaal voorstellen. Want jij hoort dus ook van luisteraars terug wat ze van je podcast vinden omdat ze bijvoorbeeld bij jou uiteindelijk land worden of omdat ze je herkennen en je handtekeningvraag. Doe jij nou ook nog iets actiefs om bijvoorbeeld reviews of beoordelingen te verzamelen voor jouw podcast of video's niet super actief het is in het eind tune Op mijn podcast vraag ik elke keer, dat is gewoon een standaard eindje die ik één keer gemaakt heb. Maar trouwens, dit is de Mills versie drie die ik gemaakt heb, maar goed. Maar die die ik gewoon altijd erachter zit waar ik altijd even te vragen hey als je hem leuk vindt spotify kun je review geven doet het eventjes Dat werkt trouwens wel, want het zorgt wel voor dat je in het algoritme van Spotify tegenkomt ook.

Als ik het nog beter zou doen, zou ik er af en toe eventjes een e-mailtje in kunnen gooien om dat nog even extra te vragen. Dat zou wel extra kunnen. Maar op dit moment is dit al voldoende. Ik weet niet hoeveel reviews ik heb gekregen maar ik dacht ook een vier komma acht of vier komma zeven gemiddeld had ofzo op Spotify dus dat is prima dus dat dat helpt wel dat is inderdaad prima dat is hartstikke prima die naar beoordeling ja ik was er wel benieuwd naar want het is zeker in het begin is het vaak best lastig om reviews te krijgen en vaak juist als je er al een aantal hebt dan gaan mensen soort van denken olie ik ga dat ga ik ook even doen ik weet niet dus het brengt ons op het idee om maar zo te zeggen maar jij ziet er gelijk in het begin ook heel makkelijk om je reviews te krijgen hoor zodat je onderbreek maar je je vraagt je vraagt de moeder je vraagt je broer je vraagt je buren om eventjes te luister eventjes reviews te plaatsen. En als je het één keer als ze vraagt, vindt iedereen dat prima dat je dat vraagt.

En zo kun je al heel gauw een stuk of twintig reviews krijgen al. Heb het niet eens gedaan omdat ik gewoon de e-mail lijst heb. Dus ik heb gewoon heel wat mensen die ik gewoon kan vragen ervoor. Maar het is zo makkelijk om die eerste twintig binnen te krijgen. En dat scheelt wel meteen want dat je net even wat wat makkelijker opgepakt kan worden dus ja als je als je een heel reviews hebt dan dan of heb je geen vrienden of je doet het gewoon echt niet goed dit is een leuke om als quote te gebruiken Als je geen vrienden al is Bas van Pell.

Oké. Ik snap dat ik mezelf ook in de vriendinnen. Bij joint je maar ik snap wat je zegt waarom ik zei het is lastig in het begin is omdat inderdaad de mensen uit je eigen netwerk die willen als vriendendienst of sowieso wel iets achterlaten. Maar daarna wil je heel graag reviews van mensen die jou gewoon hebben gevonden, die jou niet kennen en die zelf gewoon uit eigen beweging denken ik vind het jou zo goed of leuk ik ga een review achterlaten en die zijn wat lastiger om om te strikken Ja, maar ik denk inderdaad dat door ze gewoon altijd erom te vragen in je outro bijvoorbeeld, dat dat heel erg helpend is. Ik denk ook dat heel veel mensen willen ook wel review achterlaten of een beoordeling maar bijvoorbeeld in spotify dat zit echt behoorlijk verstopt is best wel lastig om überhaupt achter te komen hoe je ergens die aantal sterren kan invullen dus ik zou ook altijd even heel kort uitleggen hoe ze dat dan moeten doen.

Dus niet alleen maar laat een review achter, maar van ga even naar mijn kanaal en klik op de drie stipjes is om een review achter te laten bijvoorbeeld want dan zul je zien dat het ineens harder gaat omdat veel mensen ook gewoon een beetje verdwaald raken in bijvoorbeeld spotify zitten in een aflevering maar daar kun je geen review achterlaat of geen beoordeling en dan gaat het alweer mis toch kun je dus zeggen dan kan nog even keertje kijken of mijn tekst wel goed is aan het einde anders kan misschien nog wat meer reviews krijgen ook. Ik wil in de e-mail wel en ik wil het af en toe eens een keertje doen. En dan mag ik echt heel vaak doen. Ik doe het in ieder geval één keer per jaar, denk ik. Maar dan leg ik het wel uit en dan ook gewoon een screenshotje erbij.

Sowieso als je al een e-maal lijst hebt, dan moet je daar sowieso je podcast ook promoten. Elke keer als er weer in de gave aflevering uit is, En dan kun je die ook meteen eventjes een paar polish laten zien hoe je daar zo'n review plaatst. Maar ik hoop dat hij er uit maakt, is wat voor podcast je hebt. Een podcast die gewoon eventjes uitlegt hoe je in excel een bepaalde functie moet toepassen denk dat mensen niet heel snel echt verbonden met je voor een snelle review gaan plaatsen. Op het moment dat je mensen meer helpt, wat echt meer persoonlijke vlak zit, echt een subcoach of iets dergelijks en echt ze helpt om dieper inzicht te krijgen dan zijn ze ook eerder geneigd om om het echt gaaf te vinden in plaats van ja prettig maar gewoon echt gaaf zijn ze ook eerder geneigd denk ik om een review te plaatsen ja want hoe doe jij dat want ik kan me voorstellen dat je veel onderwerpen bespreekt waarvan je merkt dat bijvoorbeeld mensen jouw praktijk daar tegenaan lopen of zo.

Maar wil jij ook dingen over jou persoonlijk? Want dat is natuurlijk ook een overweging. Dat mensen luisteren daar wel vaak wel heel graag naar. Maar is er een docent op toe? Ik ben geen vlogger dat ik een heel verhaal over mezelf gehouden in ieder geval.

Ik kan wel situaties uit mijn eigen leven erbij pakken. Maar het gaat mij dan ik de ik mijn focus ligt op op het het inzicht wat ik mensen wil helpen helpen krijgen En als ik een verhaal heb met mijn eigen leven, wat daar ondersteunt dan is, deel ik het graag. En ik ga je niet vertellen wat ik van de week allemaal gegeten heb, omdat ik het zelf interessant vind en denkt: nou, en tussentijd gaan we meteen ook nog even een podcast doen. Het moet wel echt ondersteunend zijn aan wat ik je probeer te komen brengen. Ja.

Ik ben echt meer teaching dan entertainment. Waarom ik het vraag is omdat je hebt een beetje een tweedeling daarin je hebt mensen die die me hebt maken bijvoorbeeld een podcast of video reeks en dat doen ze vanuit hun bedrijf en die zijn inderdaad heel erg bezig met het bieden van waarde delen van hun kennis hun visie op dingen in de hoop dat mensen daar wat aan hebben en dan heb je de groep mensen die ook heel erg misschien vanuit personal branding heel erg gewoon heel veel van hun zelf delen van hun leven en zo en dat mensen juist hun weer gaan volgen omdat ze gewoon heel leuk mens vinden bijvoorbeeld of omdat het altijd smullen is met die verhalen die de nu ik nu weer allemaal voorbij komen zeg maar en het een is niet perse beter dan het ander al denk ik wel dat het slimme om als je graag iets wil verkopen dat je in ieder geval vertelt was je dan verkoopt en waarom jij daar goed in bent en daar een voorproefje van geeft maar het is wel grappig om te zien dat dat is die tweede versie waarin mensen dus heel veel eigenlijk ook gewoon persoonlijke verhalendelen ook heel goed kan werken.

Dus ik was benieuwd hoe dat bij jou was. Oké. Ja. En als jij nou één tip zou moeten geven aan ondernemers die dus overwegen om te gaan podcasten. En die denken: is het in alle tijd en moeite en mogelijk kwetsbaarheid waard?

Wat zou jij dan als dit gewoon ontzettend zwaar? Sowieso doen laat daar mee beginnen of het waard is of niet naar dat is heel simpel het is beetje afhangt van wat je verkoopt ook natuurlijk Kijk, als jij snoepjes verkoopt bij Yamin, dan zou ik geen podcast gaan maken, want dat zijn de andere manier wat ik meer op elkaar krijg. Maar als je iets verkoopt waar vertrouwen waardevol is, of als het moeilijk is voor mensen om de stap te maken bij jou, te gaan komen kijk maar mijn eerste traject begint ze ronde vijfduizend euro vervolgt reeksen van tienduizend euro of nog hoger wat ik aanbied dus mensen hebben een stukje vertrouwen nodig om bij mij te komen dan is het podcast geweldig want ik heb een kanaal opgezet wat zo goed voor mij werkt dat dat ik wat ik net zei, ik hoef geen sales te doen. Mensen komen gewoon vragen of ze alsjeblieft zoiets van mij mogen afnemen. Dus de eerste tip is gewoon sowieso doen en de tweede tip is doorgaan.

Want je gaat als resultaat merk als je het langer doet en op het moment dat je het langer doet ga je ook meer je eigen tone of voice vinden, ga je makkelijker vanuit jezelf praten. In het begin ben je gewoon alle andere podcasts aan het nadoen. En dat is nou eenmaal hoe je als mens functioneert. Je kan niet vanuit niks iets creëren. Er zijn heel weinig mensen die echt vanuit niks iets creëren.

De rest kopieert en maakt vervolgens ineens mijn eigen. Zo ben ik ook begonnen en langzamerhand vind je je eigen toon of voice langzamerhand vind je eigen voor wat langzamerhand kom je erachter welke vraag je het beste kan beantwoorden of of ga je ontdekken dat je dat je het eigenlijk wel leuk vindt om meer over jezelf te vertellen dan ga je dat meer erin zetten en dan wordt het meer levend verhaal ook en wordt minder droog. Het heeft tijd nodig. Dus voordat je het kunt, je kan pas iets als je het een tijd gedaan hebt je kunt niet iets voordat je het gedaan hebt dus ga er vanuit dat je gewoon moet doen en moet blijven doen en dan ga je er goed in worden en dan ga je rest uiteraard krijgen ja mooi ja ik denk dat dat ik me daar alleen maar baan kan sluiten eigenlijk en kijk ik ben natuurlijk sowieso voor dat iedereen moet gaan podcast en dus als je had gezegd hey doen dan was ik een beetje in discussie gegaan maar inderdaad ik denk dat is iets waar je alleen maar steeds beter in wordt steeds beter ook ontdekt wat aanslaat je krijgt steeds meer wat feedback dus daar kan je dan ook weer wat meer mee ja het is ook gewoon leuk ik bedoel ja het is fijn dat het wat oplevert en dat het het vertrouwen werkt en dergelijke maar zeker denk ik ook wanneer je misschien niet zo sterk bent met geschreven teksten als je bijvoorbeeld het is best wel veel tijd of moeite kost om bijvoorbeeld social media posts of nieuwsbrieven of zo te schrijven.

Maar je vindt het wel makkelijk om gewoon lekker te kletsen over wat jouw passie is, wat jou bezighoudt. Het is gewoon ook heel erg leuk om een podcast te maken. En zeker als je dan ook leuke mensen kan interviewen, zoals vandaag dat is dat je kan zoveel kanten mee op het meeste podcast van mij is gewoon alleen ik af en toe ook een interview ik heb ook hier met de andere podcast dagen gezeten. Die had een soort van ronde tafels, dat je met vier man samen. Dat is een ook wel een heel leuk idee.

Dus je kan je hebt zoveel verschillende opties. Ik zie het ook echt wel voor me, maar ik op een gegeven moment, inderdaad ook eens een keer rondetafelgesprek door. Of misschien zelfs een hele show. Dat lijkt me wel leuk trouwens. Een keer echt een hele show maken.

Ik ben gewoon echt een aantal gasten achter elkaar. Ik kan interviewer een beetje een soort rare show, beetje een soort de wereld draait door. Alleen zonder dat extreme uitschelden naar elkaar toe allemaal maar gewoon op een leuke manier zoiets dat je zoiets kunt creëren Dat kan ook allemaal. Je kan zoveel creativiteit erin kwijt. Het is echt leuk.

Nou dan vind ik een goede uitsmijter dank je wel voor dit hele leuke gesprek en dat ik je eventjes een beetje wat op nog voelen over jouw podcast en je youtube kanaal als mensen nou nu nieuwsgierig zijn en willen weten wat je dan voor video's maakt en podcast ik ga even een linkje in de show notes zetten naar zowel je youtube als je podcast kanaal kunnen mensen even kijkje nemen en nou dank je wel voor dit leuke gesprek Dank je wel voor de gelegenheid. Ik vond het ook heel erg leuk.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.