Liever luisteren? Klik hier om deze aflevering te beluisteren in jouw favoriete podcast platform.
Hallo, welkom bij de Podcast Queen podcast. Dé podcast voor gedreven ondernemers die hun podcast willen starten laten groeien en inzetten als marketingkanaal. Ik ben Mounya Dahma, jouw gastvrouw, podcastmanager en eigenaar van Podcast Queen. En in deze podcast help ik je om van jouw podcast een succes te maken. Laten we beginnen!
Ik had laatst een gesprek op LinkedIn in de DM's naar aanleiding van een post die ik had gedaan met een hele leuke vrouwelijke onderneemster die alle podcast had maar die merkte dat ze er minder uit dan ze hoopte dat het minder hard ging. En ze twijfelde of het misschien lag aan de frequentie waarin ze posten. En ze vroeg aan mij: maakt het uit hoe vaak je podcast en betekent het dat als je meer podcast afleveringen uitbrengt. Per maand of per week, dat je dan ook meer groei hebt, meer luisteraars bereikt. En ik vond dat eigenlijk wel een leuke aflevering.
Dus vandaag gaan we het daarover hebben. Levert meer podcasten je ook meer groei op. Allereerst het ligt er een beetje aan wat je beginpunt is kijk als jij nu een keer in de drie maanden een podcast aflevering uitbrengt gaat het je zeven keer meer groei opleveren als je het bijvoorbeeld één keer in de week gaat doen. Dat is natuurlijk een onwijs grote stap vooruit. Ik denk dat het goed is om in ieder geval eerst te kijken naar wat is voor jou haalbaar?
Want misschien nog wel belangrijker dan de frequentie waarin je publiceert is de consistentie. Dus Haal je het vol? Blijf je het in die frequentie volhouden? Ben je betrouwbaar? Ben je voorspelbaar in wanneer je nieuwe afleveringen online komen?
Dan ga je namelijk op een gegeven moment een following opbouwen van mensen die gewoon weten waar ze aan toe zijn die daar rekening mee houden en die jou gaan volgen die dus bijvoorbeeld weten: elke eerste maandag van de maand komt er een nieuwe podcast online, dus die ga ik luisteren. Is één keer in de maand voor jou het hoogst haalbare? Ga dan niet proberen om een keer in de week te posten want dan doe je dat drie keer daarna weer een maand niet dan misschien twee keer wel weer een maand niet Dat zorgt voor een heel rommelig beeld. En het zorgt ervoor dat mensen afhaken omdat ze gewoon niet meer weten. Wanneer zul je nou kunnen beluisteren?
Dus dat 10 eerste als je eenmaal hebt besloten dat jij bijvoorbeeld eigenlijk wel vaker zou kunnen podcast de stel je doet het nu om de week en je denkt nou ik wil drie keer per week gaan doen ik wil jaar tijd en aandacht en energie in stoppen want die podcast daar geloof ik kind daar wil ik meer mee doen en ik ga daarvoor ik ga drie keer in de week een podcast lanceren podcast publiceren moet ik eigenlijk zeggen Gaat dat je dan ook exponentiële groei opleveren? Om te beginnen denk ik dat de vraag is: wat bedoel je met groei? Heb je het over het aantal luisteraars, het aantal downloads of heb je het over de resultaten die je behaalt met die luisteraars die je hebt? Ik denk dat het over het algemeen wel zo is dat als jij vaker consistent vaker wat podcast publiceert dat je dan ook sneller groeit want je wordt zichtbaarder en je geeft mensen veel meer content om uit te kiezen vinden zij je aflevering van maandag niet zo interessant, dus downloaden ze die niet, maar die van woensdag wel, dan hebben ze jou toch die week weer beluisterd. Dus eigenlijk het simpel antwoord zou zijn: Ja, als je vaker podcast heb je een snellere groei.
Maar wat ik net ook al zei het ligt daarbij wel aan hoe je het ziet want je kunt misschien wel heel erg mikken op die ja grotere aantal luisteraars meer downloads maar ik denk dat het belangrijk is om je achterhoofd te houden wat is dan het doel van die luisteraars of die aantal downloads wat wil je daarmee bereiken? Wil jij gewoon een zo groot mogelijke groep mensen bereiken en dat zoveel mogelijk mensen luisteren En dat is je doel, dan zou ik inderdaad zeggen: ga zo vaak mogelijke podcasten. Misschien kan je wel elke dag een podcast, plaatsen, dan zou het best wel snel kunnen gaan. Maar wil jij eigenlijk dat die podcast inzetten als een middel naar een uiteindelijk doel? Bijvoorbeeld het binnenhalen van nieuwe klanten voor jouw programma. Of het verkopen van je boek. Of noem het allemaal maar op. Dan moet je je afvragen: bereik je de juiste mensen? En kun jij consistent veel vaker posten? Bijvoorbeeld dus drie keer in de week of elke dag of elke week als je nu een keer in de maand doet. Kun je dat volhouden en nog steeds echte waarde leveren en het zo inrichten dat het ook SEO proof is, dat je de juiste mensen bereikt en dat de onderwerpen blijven aanspreken, dat de kwaliteit goed blijft. Als het antwoord daarop ja is, en je hebt de tijd de wilde energie om vaker te gaan podcasten dan zou ik zeggen ja doen dan ga je waarschijnlijk sneller groeien en dan dat je dan wel consistent niet alleen publiceert maar ook nog eens van waarde bent voor de mensen op wie je richt en je de juiste mensen bereikt, dan zou je wel eens heel goed kunnen groeien. En als je dan ook nog eens slim inzet op je call to actions in je podcast op de linkjes die je je show notes zet op het liefste funnel die je daarachter hangt dan zou het je ook nog eens veel meer klanten en leads kunnen opleveren, een hogere omzet kunnen opleveren, wat jij ook maar wilt bereiken met die podcast. In de basis zou ik in ieder geval altijd adviseren om één keer in de week een nieuwe aflevering te publiceren.
Ik denk dat dat een goed minimum is om aan te houden. Lukt het je niet om elke week op te nemen dan hoeft dat ook helemaal niet dan kun je ook dat doe ik bijvoorbeeld ook dus vind ik zelf gewoon praktischer een dag nemen in de maand En dan neem jij gewoon al je afleveringen op voor de komende maand. En eventueel als je dat zelf doet, bewerken ze na schrijft de show notes bij je publiceert ze in je host en je zet de datum weer in voor wanneer die vrij moet komen wanneer die online moet komen En klaar ben je dan ben je weer een maand vooruit. Die één keer per week, die gaat in ieder geval helpen om consistent te groeien. Gaat het dan als een raket omhoog?
Ligt er een beetje aan wie jij bent? Hoe groot jouw volgersaantallen al zijn? Hoe goed jij je kas promoot welke gasten jij je podcast eventueel hebt en hoe goed zij het ook weer promoten en hoe groot hun bereik ook weer is Dus daar kan ik niet direct een antwoord op geven van ja, je gaat ook al eens heel snel, maar je gaat wel groeien als je minimaal één keer in de week publiceert. Kun jij het vaker dan dat? Kun jij twee keer in de week, drie keer in de week, elke werkdag wat je ook maar bedenkt?
Als jij dan echt waarde levert en het kost systeem blijft doen, in ieder geval voor een maand of drie achter elkaar in dat ritme, liefst langer? Ja, dan gaat het sneller. Dus dat is denk ik mijn antwoord op die vraag. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad en dat je nu in ieder geval gaat proberen om één keer in de week te publiceren. Als jij nu denkt ja dat wil ik best maar ik heb echt geen tijd om naast dat opnemen ook nog al die andere dingen te doen die er moeten gebeuren om die podcast en goed meer te zetten en te publiceren.
Hé, hoi, hier ben ik. Ik help je daar graag mee. Het linkje staat in de show notes om een kennismakingsgesprek met me in te plannen. En verder ook alle informatie die je misschien nog wilt hebben. Oké, ik hoop dat je weer vol inspiratie aan mijn podcast gaat slaan en ik hoor heel graag van je wat je van deze aflevering vond, hoeveel je misschien nu al je podcast publiceert en waar je misschien naartoe wil gaan.
En nou, tot de volgende keer! Bedankt dat je luisterde naar de Podcast Queen podcast. Wil je nog veel meer tips krijgen zodat je alles kunt halen uit jouw podcast? Abonneer je dan, zodat je geen nieuwe afleveringen hoeft te missen. Luister je in Spotify, dan zou je me een groot plezier doen door bovenaan in de app op de drie stipjes te klikken. En dan te kiezen voor show beoordelen. Binnen een paar seconden tover jij dan een lach op mijn gezicht. En ben je er klaar voor om één op één met mij samen te gaan werken aan jouw podcast? Klik dan op de link in de show notes om een vrijblijvend kennismakingsgesprek in te plannen. Tot de volgende keer.
Reactie plaatsen
Reacties